Bij een opgave over culprite kwam ik tegen een probleem aan. Onderstaand figuur was weergegeven in de opgave.
Hierin moest de coordination number van de O2- en de Cu+ bepaald worden. Voor de O2- was het naar mijn mening duidelijk dat de coordination number gelijk moest zijn aan 4(kijkend naar het midden van de unit cell). Echter vind ik de coordination number van de Cu+raar. Het is toch te zien in de unit cell dat er tetraeders gevormd worden(immers de ionen zijn niet gepositioneerd op de randen -> de ionen van de Cu+ zitten dus op de interstitional positions voor de vorming van de tetraeder). Ik zou daarom ook zeggen dat er een coordination number voor de Cu+ van 4 is. Echter geeft het antwoordenboek een coordination number van ''2'' aan.
Daarnaast vind ik het raar dat er uberhaupt tetraeders worden gevormd. Immers de rcat/ran = 0,722. Dit geeft een waarde aan die redelijk dik boven de waarde ligt voor het vormen van een tetraedrische structuur.
Ik hoop dat iemand mij iets meer duidelijkheid hierover kan verschaffen.
Alvast bedankt.
Edit; Het is mij nu wel duidelijk hoe het antwoordenboek aan de 2 komt. De totale hoeveelheid Cu+ moleculen in de unit cell is gelijk aan 2. Echter is mij dan nog steeds niet duidelijk waarom dat de coordination number is.