Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Sterkte van een glazen schroefdraad

Ik denk dat er ergens iets mis is gegaan.

Er lijkt mij niets mis gegaan te zijn? Of bedoel je dat je eerste tekening niet correct is? 

De maximale kracht is gelijk aan de afschuifsterkte over het werkende deel van de schroefdraad. 
Je was er bijna. Wat je moet bepalen is wat het werkende (werkelijk belaste) deel van één (niet twee) schroefdraad is. Dan bereken je afschuifoppervlak * sterkte. Hier dus breedte basis schroefdraad * lengte werkende deel schroefdraad * materiaalsterkte.

Dus als jouw eerste tekening ten onrechte laat zien dat er slechts twee stukken van een kwart omtrek contact maken, dan is de vraag wat de totale lengte van het contactvlak dan wel is.
Rickz

Nee dan klopt het wel. Ik had het idee dat jullie mij verkeerd begrepen hadden (wat waarschijnlijk aan mijn uitleg heeft gelegen).

Maar je kan het toch in principe gewoon zien als 1 schroefdraad van 1,5 wikkeling? Hierbij raakt de kracht toch het schroefdraad overal even goed verdeeld?

De lengte is dan toch gewoon 1,5*omtrek?
Back2Basics

Op zich klopt dat wel. Ik heb in de schoolbanken geleerd dat alle kracht door de eerste drie omwentelingen wordt gedragen.
Maar omdat je maar een halve omtrek overlap had getekend, zou ik die in de berekening meenemen.
Verder nam ik aan dat het een opgave uit een boek was, en niet echt een bestaande pot.

Kom ik terug op mijn eerdere vraag: wat heb je ervan geleerd?

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”