Benm schreef:
Compleet valide vraag, en sqrt(4) heeft gewoon 2 oplossingen, nl +2 en -2.
Nee, dit klopt niet.
Je bent in de war met "de vergelijking x^2 = 4 heeft 2 oplossingen". Dat is wel een correcte uitspraak.
De uitdrukking sqrt(4) heeft maar 1 waarde en dat is 2. De reden daarvoor is dat de vierkantswortel een
functie is, en een functie per definitie maar 1 waarde kan retourneren.
Natuurlijk zou je de definitie kunnen veranderen zodanig dat een functie wel meerdere waarden kan geven, maar dan moet je de hele wiskunde overhoop gaan halen.
En er is weldegelijk een goede reden waarom men voor deze definitie heeft gekozen. Stel dat ik zeg : "jij bent mij sqrt(4) euro schuldig" dan moet het wel duidelijk zijn of ik daarmee 2 euro bedoel of -2 euro. Dankzij de definitie dat een functie maar 1 waarde kan hebben zijn dit soort uitspraken ondubbelzinnig.
Merk verder ook het verschil op tussen een
functie en een
vergelijking. De vierkantswortel is een functie en daarom is een uitspraak als "sqrt(4) heeft als oplossing.." sowieso een onzinnige uitspraak. Een functie heeft geen oplossingen. Een functie heeft, voor ieder geldig argument, een
waarde. Een vergelijking daarentegen heeft geen waarden, maar wel oplossingen.
Benm schreef:
Als je gevraagd wordt om in een rekentoets oid de vierkantswortel van 9 te geven mag je -3 antwoorden.
Als jouw docent dat goedkeurt dan heb je een hele slechte docent.