Dat denk/verzin ik niet, dat bedachten de wiskundeboeken voor me.
Echt?
\(\sqrt[2.5]{3} = 3^{\frac{1}{2.5}} = e^{\ln(3^{\frac{1}{2.5}})} = e^{\frac{\ln(3)}{2.5}} \approx 1.5518\)
Geen imaginaire component te bekennen... Tijd voor nieuwe wiskundeboeken misschien?
Qua inverse heb je gelijk, maar het is weinig elegant.
Wat heeft elegantie er mee te maken?
... Anderzijds leert men op school wel aan dat de wortel het omgekeerde is van een kwadraat,
Zelfs als dat waar is dan maakt het nog niet juist. Dat geeft alleen aan dat het voor het initiele begrip misschien makkelijker is om iets fouts aan te leren omdat het goed genoeg is om mee te beginnen. Om dezelfde reden begint men met Newton ipv met Einstein.
en bij dat uitgangspunt is -2 gewoon EEN valide wortel van 4.
Zoals al eerder gezegd: -2 is een wortel van 4, maar zodra je het wortelteken gebruikt, en je dus impliciet een functie gebruikt, dan is er maar 1 antwoord correct.
Maar stel even dat je ook accepteert dat:
\(\sqrt{x^2} = -x\)
Daarmee maak je een hoop stuk. Wat is het volgende:
\(\sqrt{\sqrt{16}}\)
?
2, -2 of een wortel van een negatief getal bestaat niet?
\(4 = \sqrt{4} \cdot \sqrt{4} = -2 \cdot 2 = -4\)
Misschien denk je dat dit valsspelen is, maar op het moment dat je niet met daadwerkelijke getallen te maken hebt maar met onbekenden dan kun je opeens het bovenstaande per ongeluk doen.
Eerst kwadrateren van een positief getal en daarna worteltrekken is niet gelijk aan bij datzelfde getal eerst worteltrekken en dan kwadrateren (en hoe rijm je dat met de "omgekeerde operatie"-visie). En zo kunnen we nog wel even doorgaan met het breken van allerlei rekenregels. Dat vind ik nou niet elegant.