Elle schreef:
Ik heb nog een vraagje. Weet niet of ik dat hier gewoon onder mag plaatsen. De opgave is: bepaal een vergelijking van de cirkel met middelpunt (0,2) die de lijn 4X = 3Y raakt. De oplossing volgens boek is x2 + (Y-2)2 = 36/25.
Ik weet niet hoe ik daar aan moet komen. Ik doe eerst de vergelijking van de raaklijn: 4x - 3y = 0 dus dan zijn de coefficienten van de 'straallijn' 3 en 4. Zo bekom ik het stelsel van 2 vergelijkingen 3X+ 4y=6 en 4X-3Y=0. Daaruit zoek ik X= 18/25 en Y=24/25. Wat volgens mij dan de coordinaten zijn van de straal die snijdt met de lijn. Zo heb ik dus de coordinaten van de straal met middelpunt (0,2) en de gevonden punten. Om de lengte van de straal te kennen doe ik dan de wortel van (0-18/25)2 + (2-24/24)2 en bekom zo 10/25 wortel 10, wat volgens mij dan de lengte van de straal is. Ik bekom dus als antwoord: Xé + (Y-2)2= (10/25 wortel 10)2.
Wat doe ik nu verkeerd? Heb de oefening al ontelbare keren geprobeerd.
Allereerst start je een nieuwe topic ...
Wat bedoel je met straallijn? Ik kan er wel naar raden maar dat is toch niet gebruikelijk!
Hoe kom je aan de verg van die lijn: 3x+4y=6 ...
Vraag: waarom beantwoord je eerdere vragen niet? Ze zijn voor jou (en ook anderen) belangrijk!
Opm: je kan gebruik maken de hulpmiddelen in de bovenbalk voor de lay-out bv: x
2+(y-2)
2=r
2