Hoe worden in een natuurkundig lab verstrengelde deeltjesparen geproduceerd?
En wat is het verschil met het produceren van een enkel deeltje?
Welke deeltjes kun je produceren?
Dit kan niet juist zijn. Als een foton door een BBO kristal gaat moet deze kiezen afhankelijk van zijn polarisatie naar welke uitgang hij gaat. Als er 1 foton ingaat komt er ook 1 foton uit. Bij verstrengeling verwacht je 2 fotonen. Geen behoud van energieDe meest populaire methode (voor verstrengelde fotonen) maakt gebruik van een BBO: een barium-boraat kristal, dat dubbelbrekend is.
Als ik me niet vergis wordt het BBO 'gepompt', waardoor 1 foton gedupliceerd wordt in 2 fotonen.spacebel schreef: Dit kan niet juist zijn. Als een foton door een BBO kristal gaat moet deze kiezen afhankelijk van zijn polarisatie naar welke uitgang hij gaat. Als er 1 foton ingaat komt er ook 1 foton uit. Bij verstrengeling verwacht je 2 fotonen. Geen behoud van energie
spacebel schreef: Geen behoud van energie
Laser pomping gaat uit van het in een hogere baan brengen van een elektron, die dan wil terugvallen naar de grondtoestand binnen een bepaalde tijd. Als binnen die bepaalde tijd er een foton langs komt (met de juiste frequentie) wordt deze terugvaltijd zeer vaak verkort en zal er een foton ontstaat in dezelfde richting als de langskomende foton. Zo werkt een laser. Het opmpen slaat op het in aangeslagen toestand brengen van zoveel mogelijk elektronen, de laserwerking bestaat uit het verzamelen van deze terugvallende elektronen naar fotonen.Als ik me niet vergis wordt het BBO 'gepompt', waardoor 1 foton gedupliceerd wordt in 2 fotonen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_pumping
Ja dat zou kunnen. Dit schijnt niet makkelijk te zijn en gebeurt niet in een BBO kristal. Ik heb een keer over een EPR experiment in Oosterijk (bij een technische universiteit) gelezen, waar ze dit voor elkaar kregen. Helaas kan ik dit experiment niet meer vinden op internet.Is het niet zo dat beide geproduceerde fotonen de helft van de frequentie hebben van het invallende foton?
317070 schreef: De meest populaire methode (voor verstrengelde fotonen) maakt gebruik van een BBO: een barium-boraat kristal, dat dubbelbrekend is.
De bovenste breking van een straal is anders gepolariseerd dan de onderste, maar de totale breking is nog steeds neutraal gepolariseerd (wegens behoudswetten). Het gevolg is dat op de kruispunten van beide brekingen, het ene kruispunt verticaal gepolariseerd is, en het andere horizontaal. Je kunt niet weten dewelke dewelke is, want dat is quantum-willekeurig. Maar beide zijn wel verstrengeld, omdat de totale polarisatie nul moet zijn!
Maar dus, in schema's van verstrengelingsexperimenten is de BBO de plaats waar het gebeurt. Zoals bijvoorbeeld deze:
Als ik het dus goed begrijp straal je in met UV en daarna selecteer je fotonen op de helft van de UV frequentie. Interessant, dit wist ik niet.Uit het kristal komen twee bundels waarvan 1 bundel verticaal is gepolariseerd en de andere bundel horizontaal, beide bundels of stralen zijn in correlatie met elkaar maar niet verstrengeld. Er is alleen maar sprake van superpositie van de twee bundels op de kruispunten, omdat je op deze punten niet weet wat de polarisatie is (kan van straal 1 of van straal 2 komen). Alleen op deze kruispunten is er dus sprake van superpositie van beide polarisatie states en dus van verstrengelde deeltjesparen. De werking van het kristal berust op het SPDC principe (type 1 of 2) ofwel Spontaneous Parametric Down-Conversion. Googelen op SPDC en quantum entanglement.