beau delarue
Artikelen: 0

Vacuum

Hallo,

Ik ben Beau Delarue, Student een 6de jaar mechanische vormgevingstechnieken. 
Voor mijn GIP-voorstelling heb ik de vraag gekregen om te berekenen hoeveel vacuum men kan plaatsen met 6 zuignappen van D100mm.
Deze zuignappen zijn afkomstig van het toestel op onderstaande foto. (Op de foto ziet u een toestel met 9 zuignappen, maar mijn opdracht is met 6 zuignappen van D100)
 Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt, Beau Delarue
Back2Basics

Re: Vacuum

".. hoeveel vacuum men kan plaatsen .."

Het rechtstreekse antwoord gaat 1 [atm] onderduk zijn, uitgaande van de normale druk van 1 [atm]. Dus in feite is het 0 [atm], gewoon omdat vaccuum bij 0 [atm] begint. Minder dan die waarde kun je volgens mij niet krijgen.

Maar wellicht ben je naar iets anders op zoek? Daarvoor kun je het best eerst opzoeken in welke eenheid luchtdruk wordt uitgedrukt.
Vervolgens zie je wel welke berekening je kunt maken.
Michel Uphoff
Moderator

Re: Vacuum

Wat is het totale oppervlak van die 6 zuignappen (even zelf uitrekenen) ?
Wat is het (theoretische) maximale drukverschil dat verkregen kan worden uitgaande van de minimale luchtdruk in de atmosfeer (die zoek je zelf even op) en de  verkregen onderdruk in de zuignappen?
Hoe groot is dan de maximale theoretische kracht die die nappen tezamen verticaal kunnen uitoefenen?
Waar moet je rekening mee houden als het vastgezogen object niet verticaal maar onder een hoek wordt opgetild?

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”