Beste forumleden,
Ik heb volgende vraag:
Ik heb in de toonzaal een aanrecht in marmer geplaatst. Deze ligt met heel veel tegenlicht in een vitrine en gaat daardoor een zeer glanzende indruk geven. Dit is echt een afknapper.
Marmer kan men zuren om mat te maken en te verouderen, omdat marmer kalkhoudend is.
Ik heb cementsluierverwijderaar gebruikt hiervoor (zoutzuurvrij staat op de verpakking). Ik heb eerst een test gedaan op 2 andere marmers. Bij contact begon de vloeistof onmiddellijk te schuimen, met gewenst resultaat.
Toen ik het zelfde spul op het marmeren aanrecht aanbracht, gebeurde er niets. Ik heb het product er toen op gegoten, 10 minuten gewacht, afgespoeld, zonder enig resultaat. Blijkbaar zijn er enkele marmersoorten die wel kalkhoudend zijn, maar waarbij de kalk ingekapseld zit, zodat de marmer zuurbestendig is. Men zou dit vast stellen, maar niet kunnen verklaren.
Mijn vraag is nu, of ik met een product, dat corrosief reageert op deze marmer, deze vooralsnog mat kan maken.
Zoja, met welk product, en hoe pak ik het aan? Ik heb een pak met handschoenen en een helm met kap om me te beschermen. Ik begrijp dat dit geen speelgoed is.
Alvast hartelijk dank.
Dirk