Hoebej
Artikelen: 0

Dimensioneren van statisch onbepaalde aandrijfas

Beste allen,

Ik ben bezig met een opdracht waar ik een aandrijfas moet dimensioneren. De as zit aan het begin vast met een koppeling aan de elektromotor die hier gezien moet worden als een inklemming. Verder zitten er twee lagers op de as (1x axiaal+radiaal en 1x axiaal). Op het uiteinde van de as komt een kracht te staan, zoals te zien in de afbeelding. Voor het dimensioneren van de as heb ik de momentenlijnen nodig.

In de afbeelding heb ik een situatieschets gemaakt. Ik dacht zelf de as op te splitsen in 3 balk elementen volgens de eindige elementen methode of door de inklemming gewoon weg te laten aangezien de lagers de krachten als het goed is gaan opvangen.

Alvast bedankt!

Bijlagen
Wetenschapsforum
Wetenschapsforum 473 keer bekeken
Hoebej

Re: Dimensioneren van statisch onbepaalde aandrijfas

Ik kom op deze N,V,M - Lijnen uit als ik het gedeelte tussen de inklemming en scharnier niet meeneem in de berekening:
Bijlagen
NVM-lijnen
NVM-lijnen 471 keer bekeken
boertje125

Re: Dimensioneren van statisch onbepaalde aandrijfas

voor de sterkte hoeft je alleen naar het maatgevende moment te kijken bij je roloplegging deze is 500*l de normaalkracht is daar 100 en de dwarskracht 500

voor de juiste vervorming moet je wel de hele staaf beschouwen van de motor tot het uiteinde.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”