Allereerst,zou je zo vriendelijk willen zijn om de quote-functie te gebruiken als je andermans tekst aanhaalt?
always schreef:
Ok, v is dus een grootheid maar om die uit te drukken gebruik je toch de eenheden afstand in meters en tijd in seconden. v=m/t.
Ja, en nee.
v (snelheid) is een grootheid die je inderdaad kunt definiëren als afstand gedeeld door tijd (beter: de afgeleide, maar laten we die details even achterwege laten)
Afstand kun je aangeven met het symbool
s, en tijd met het symbool
t.
Bij afstand hoort de eenheid meter (afgekort: m) en bij tijd de seconde (afgekort: s)
De wetenschap maakt het zich in die zin moeilijk, doordat het symbool voor afstand hetzelfde is als de eenheid voor tijd, en de eenheid van afstand gelijk is aan het symbool voor massa.
Om onderscheid te maken worden de symbolen voor de grootheden vaak cursief geschreven.
Dan krijg je dus dingen als
v =
s/
t;
s = 100 m,
t = 10 s, dus
v = 10 m/s
Merk op dat ik nergens schrijf:
v = m/s, dat zou dan weer onzin zijn.
Tenslotte, je aanname was niet correct. Maar voor we het gaan hebben over een afleiding van de betreffende vergelijking lijkt me beter dat grootheden, eenheden en dimensies echt gesneden koek zijn. Eerder in dit topic is volgens mij trouwens al een verwijzing gegeven naar een afleiding van de vergelijking
E =
mc2