Benm schreef:
Gemiddeld is de opkomst daarvoor pakweg 35%, maar in 1999 was het minder dan 30%, wat ze overigens niet ongeldig maakte.
Even hierop terugkomend (had niet eerder tijd om na te zoeken): deze verkiezingen hadden volgens
de kiesraad een opkomst van 30,02%. Wat héél dicht bij de drempel komt waar we het nu over hebben, maar niet lager dus.
De overige keren schommelt het rond de 35-40%, jaren '80 rond de 50%.
Het excessief lage percentage van 1999 had overigens heel veel te maken met de kabinetscrisis die in de maand voorafgaand aan deze verkiezingen plaatsvond en pas 2 dagen voor de EP verkiezingen was beëindigd. De complete nationale politiek en politiek journalisten waren alleen maar bezig met deze crisis.
De lage opkomstpercentages onderstrepen overigens wat ik wilde aangeven in mijn eerdere post: voor velen is de EU veel te veel een ver van hun bed show. Dat men al voor het dagelijks bestuur weinig gemotiveerd is om te stemmen heeft natuurlijk als logisch gevolg dat voor één beslissing waar men totaal geen kaas van heeft gegeten al helemaal niet gemotiveerd is om er iets van de vinden. Door dat gebrek aan kennis (wat voor mij net zo goed geldt) gaat men eerder stemmen uit sentiment vóór of tegen de EU als instituut of tegen het oude Oostblok.
Vanzelfsprekend kan ik dit vermoeden niet staven met cijfers of onderzoek, maar geheid dat het gros van degenen die wel gaan stemmen, nog niet eens de strekking van het verdrag kennen waarover ze hun stem uitbrengen. Laat staan de ins en outs.
Een referendum over een lokaal issue als een winkelcentrum wat wel of niet gebouwd moet worden o.i.d. vind ik allemaal prima (zelfs goed) omdat men hier veel beter een oordeel over kan vellen en een onderbouwde mening over heeft. Maar een referendum waar vrijwel niemand iets van snapt, dat vind ik eigenlijk maar waanzin.