Professor Puntje schreef:@ Ger
Je haalt er iets bij dat niet ter zake is. Arme landen kunnen geholpen worden zonder dat daarvoor een Europese superstaat hoeft te worden opgetuigd. Bovendien is het maar zeer de vraag of die arme landen in de EU iets met dat lidmaatschap opschieten. Waarschijnlijk wel de grote bedrijven en rijke lieden aldaar, maar de gewone man en vrouw? Heb je er bewijs voor dat ook zij er netto wat aan hebben?
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Komt misschien door het voorbeeld.
Waar het mij in beginsel om gaat zijn situaties zoals die nu met de vluchtelingenstroom die via Griekenland Europa binnenkomt. Men wentelt dat nu maar wat graag af op Griekenland, met wat zoethoudertjes erbij als een kustwacht e.d. Ondertussen vergadert men zich een ongeluk en sluit half Europa de binnengrenzen hermetisch af om de vluchtelingen maar vooral niet binnen de eigen landsgrenzen te krijgen. Stel je toch eens voor men zelf de opvang moet regelen?
Dat uit zich niet alleen bij de bestuurders, maar ook gewoon bij de inwoners die "om de eigen normen en waarden te beschermen" maar dode varkens gaat ophangen, met vuurwerk naar de medemens gaat schieten en dat soort taferelen. Vervolgens zie je aan de andere zijde van de route mensonterende taferelen met halve dorpen die in tentjes in de modder staan zonder enige basisvoorzieningen als voedsel, riolering, etc.
Een dergelijk probleem hoort n.m.m. breder opgepakt te worden. Mw. Merkel heeft een dappere poging gedaan met haar bekende stellen "Wir schaffen das", maar kan het ook niet alleen (als Duitsland zijnde) voor elkaar krijgen.
Ondertussen maakt zelfs het rijke Nederland zich zorgen over 47.000 asielzoekers in een jaar tijd. Let wel dat Libanon -dichter bevolkt dan NL en maar zo'n 4 miljoen eigen inwoners- zo'n anderhalf miljoen vluchtelingen heeft opgenomen in de afgelopen 5 jaar. Meer dan heel Europa bij elkaar... Niet dat ze erop zitten te wachten of er zelfs blij mee zijn, verre van. Maar ze zien die problemen en dealen ermee.
Nu, ik wil niet teveel off-topic gaan over dit specifieke probleem, maar het zijn wel typische zaken waarvan ik zeg: dat moet je niet aan 1 land overlaten. Of dat nu Griekenland, Italië of Oekraïne is, dat doet er niet toe. Wees dan eens een keer écht één Europa en zorg dat die mensen geholpen worden in plaats van het probleem zoveel mogelijk buiten de deur te houden.
Dat veel mensen niets van steun aan andere armere landen of mensen willen weten klopt. Daar ben ik ook niet blij mee. Maar mijn argumentatie staat daar los van. Ten eerste omdat ik niet geloof dat arme landen en mensen met een Europese superstaat gediend zijn, en ten tweede omdat voor hulp aan arme landen en mensen een Europese superstaat helemaal niet nodig is. In die zin creëer je een valse tegenstelling.
Verder het punt of rijke delen van Europa door een van boven opgelegde eenwording
gedwongen moeten worden om de gemeenschappelijke rijkdom van alle Europeanen bij elkaar eerlijk te verdelen. Ook dat vind ik niet. Tenminste niet zolang de bevolkingen zelf in de rijke landen daar niet van gediend zijn. Niet omdat ik tegen een eerlijke verdeling ben, maar omdat zoiets een recept vormt voor separatisme en burgeroorlog. Je zou denken dat de mensheid onderhand wel genoeg utopische projecten heeft zien mislukken, maar dat lijkt niet te helpen.
De klachten over de bemoeizucht van Brussel bestaan uiteraard al langer. Om de schijn op te houden dat die klachten serieus worden genomen heeft men het
subsidiariteitsbeginsel geformuleerd. In de praktijk vormt dat beginsel echter zelden of nooit een beletsel voor het verder uitbreiden van de macht van Brussel. Een zoethoudertje dus.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsidiariteitsbeginsel#Juridische_betekenis
Mja, dat subsidiariteitsbeginsel is leuk, maar is dusdanig zwaar onderhevig aan interpretatie dat het toch altijd wel in je voordeel uitgelegd kan worden. Ongeacht of je nu een buurtraad of een Europees Parlement bent.