Guitchan
Artikelen: 0

Programmeertaal leren

Er zal ongetwijfeld al een keer op dit forum de vraag gesteld zijn met welke programmeertaal je het beste kan beginnen. Nu heb ik, als programmeer-noob, toch een wat specifiekere vraag. Ik heb een economische achtergrond (heb een universitaire master economie gedaan) en wil nu een stap zetten richting IT. Heb tijdens mijn studie veel gewerkt met STATA, dus ben een beetje bekend met het schrijven van syntax. Het gaat dan met name over statistische / econometrische modellen. Ik zat daarom zelf te denken aan een programma, of programmeertaal, dat handig is voor data-analyse, maar heeft iemand een idee wat op dit moment veel gevraagd wordt op de arbeidsmarkt? Wat is een nuttige taal om te leren, en waar kan je het beste beginnen?  

Guido
Benm

Re: Programmeertaal leren

Welk soort programmeerwerk wil je gaan doen, of in welke sector?

Er zijn zoveel programmeertalen waarvan velen redelijk specifiek zijn voor de toepassing. 

Wil je bezig blijven met statistische analyses, of iets heel anders doen, bijvoorbeeld apps ontwikkelen, web development, of software voor embedded systemen? En is een arbeidsmarkt voor al deze zaken, maar de meest gebruikelijke programmeertalen verschillen behoorlijk. 
Victory through technology
Guitchan

Bedankt voor je antwoord. Ik zoek met name iets voor de financiële/bancaire sector maar ik zie dat ook veel 'gewone', voornamelijke grote, bedrijven vragen om data analisten. Ik vraag me af of het schrijven van software niet een te grote stap is. Ik bedoel... Ik kan me daar natuurlijk in verdiepen en cursussen volgen maar ik heb het idee dat als ik daarin echt iets wil betekenen een studie informatica had moeten doen. Daarom ligt denk ik de richting van data analyse /data base en statistiek meer voor de hand omdat ik daar in mijn studie al mee te maken heb gehad. Ondanks dat, zie ik dat bijna elk bedrijf weer wat anders vraagt, allemaal zeer specifiek. Ik ben eigelijk op zoek naar een algemeen inzicht om mee te beginnen. En heb wel 's gehoord dat als je eenmaal een bepaalde taal of systeem kent, je makkelijker een ander leert.
Xenion

Voor data analyse zijn tegenwoordig R en Python populair.

Met R ben ik zelf niet bekend. Ik heb het 1x gebruikt voor oefeningen in de Machine Learning cursus die ik volgde, maar ik vond de syntax een beetje awkward.

Python is een vrij eenvoudige en intuïtieve taal. Als je de Anaconda distributie installeert dan worden er ook meteen libraries voor numerieke algebra, data analyse, plotting, etc geïnstalleerd (numpy, pylab, scikit).

MATLAB (of de gratis variant Octave) is ook wel een optie, maar eerder in de academische wereld denk ik.
physicalattraction
Moderator

Ik zou Python aanraden, omdat het erg geschikt is (en veel gebruikt wordt) voor data analyse, toegankelijk genoeg is om snel mee aan de slag te gaan, maar uitgebreid genoeg om er nog jaren in te kunnen leren. Zelfs als je over een paar jaar besluit dat je toch een website wil bouwen, kun je dit uiteindelijk met Python en frameworks voor Python gaan doen. Net als Xenion raad ik de Anaconda distributie aan, dan werkt Python (in mijn ervaring) out-of-the-box.

Een taal als R is wel heel specifiek voor statistische analyses. Daarin blinkt deze wel uit, maar wil je iets kleins anders, dan wordt je code al snel een draak (slang voor: te ondoorzichtelijk om doorheen te komen). Ook Octave is zeer sterk in data analyse, maar ook hier geldt weer dat je jezelf erg beperkt qua andere, onvoorziene mogelijkheden.
Benm

Guitchan schreef: En heb wel 's gehoord dat als je eenmaal een bepaalde taal of systeem kent, je makkelijker een ander leert.

Dat is zeker zo, of meer algemeen: als je kunt programmeren is het aanleren van een nieuwe taal niet zo moeilijk omdat je de logica/flow van programmeren al kent. 

Als je bijvoorbeeld Python leert zal het daarna veel gemakkelijker zijn om iets als C of PHP op te pakken. De syntax verschilt, maak zaken als vergelijkingen, loops, functies en dergelijke werken soortgelijk. 
Victory through technology
Guitchan

Bedankt voor de reacties. Ik ga me eens verdiepen in Python!
webertje

Python is waarschijnlijk de MOEILIJKSTE programmeer talen dier er zijn, begin kleiner:
begin: HTML (makkelijk)
daarna: Javascript (oefenen en onthouden)
en daarna: als je snapt hoe het ongeveer in elkaar zit dan kun je verder kijken.

Doe het vooral op je eigen manier! en veel succes.
-May the force be with you!

Terug naar “Informatica en programmeren”