Elle
Artikelen: 0

potentiele energie

Ik heb een vraag bij de volgende oefening: een rots van 50kg rolt val een helling af over een afstand van 250 meter. Daardoor komt de rots 30 m lager uit dan de oorspronkelijke hoogte. Hoeveel arbeid werd verricht door de zwaartekracht? 

Nu weet ik dat W (arbeid) = - Ep (potentiele energie) = m x g x h = 14 700 joule, wat ook het juiste antwoord is. Maar nu wou ik mijn antwoord ook eens op een andere manier proberen bekomen, met formule W= F x delta X (kracht maal verplaatsing). De kracht is de zwaartekracht dus F = m. g. cos alfa. Dan kom ik voor F zwaartekracht op 50 X 9,8 X cos 6,9 = 486 newton. En dus voor de arbeid: kracht maal verplaatsing bekom ik: 486 x 250m=121612, wat dus geen goed antwoord is. Ik snap alleen niet waarom ik langs deze weg niet hetzelfde zou moeten bekomen. De cos van alfa heb ik berekend via een tekening. schuine zijde is 250 m, overstaande rechthoekzijde is 30m dus zo kan ik de hoek berekenen. Iemand die me kan zeggen waarom de tweede methode niet klopt?
Elle
Artikelen: 0

Re: potentiele energie

Oh ik zie het al, ik moet vermenigvuldigen met de sinus van de hoek en niet de cosinus. 

Terug naar “Klassieke mechanica”