1vraag
Artikelen: 0

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

+- 1men maar weinig ventillatie is nodig, hier heb ik ook een plan voor, ik heb een tijdje geleden een computerfan omgebouwd in een magnetische stuurder door een potentiometer aan te sluiten en twee magneten erop te lijmen. ik zou hetzelfde kunnen doen zonder magneten en met een kleine fan die je in goedkope computers terugvindt.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Na modoverleg bleek de achtergrond van deze vraag te liggen in de fermentatie van tabak.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/194480-fermentatieproces-tabak-microbiologie-en-scheikunde/
we gaan dus gewoon verder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Michel Uphoff
Moderator

+- 1m

Dat is de inhoud van de kast, maar wat is het totale oppervlak?

Als ik uitga van een kubus, dan is het buitenoppervlak 6m2. Polystyreenschuim van 7 cm dik heeft een R-waarde van ongeveer 2 (maar de correcte waarde staat op de verpakking aangegeven).
Staat de kist in huis, dan zal de buitentemperatuur niet veel lager komen dan 20 graden, terwijl de kist op 60 graden gehouden moet worden.
Dan is er minimaal (6m2/R) = 3 Watt per graad * 40 graden = 120 Watt verwarming nodig. Hier moet nog wat bij voor de compensatie van (geringe) ventilatie en thermische lekken en een toch wat koudere kamer.

Je zou dan het dubbele vermogen aan lampen kunnen monteren, bijvoorbeeld 4 stuks 60 Watt verspreid over de bodem van de kast. Een goedkope dimmer (ongeveer 10 euro), 4 lampen (ongeveer 6,-) , 4 fittingen (ongeveer 8,-) wat snoer, kroonsteentje en een stekker (ongeveer 6,-) en een 60 graden clixon (klik) van 5 euro. Samen met wat handigheid is de kast dan met pakweg 35 euro kosten gereed. Je regelt de dimmer dan zo af dat de temperatuur van de kast in de ongunstigste omstandigheid (laagste omgevingstemperatuur) nog boven de 60 graden blijft. De clixon zal vervolgens de temperatuur binnen 55 á 65 graden houden.

Is de buitentemperatuur vrij constant op 20 graden, dan zou het ook zonder clixon kunnen. Dan regel je alleen met de dimmer, en meet je regelmatig de temperatuur. Heb je vragen over hoe het geheel moet worden aangesloten, dan horen we het wel.

Let op: Als het buitenoppervlak van de kist groter is dan 6m2 dan heb je mogelijk meer verwarming nodig.
1vraag

Ik heb een kleine (grote) inschattingsfout gemaakt bij de inhoud van de balk, de kamer is een stuk kleiner, ik zal nu de oppervlakte berekenen en alvast bedankt. Als ik iets niet begrijp zal ik het posten maar ik denk dat alles vrij duidelijk is, ik moet wel nog zien hoe en aan wat ik alles moet gaan verbinden. 

Met vriendelijke groeten

Edit: Ik ga ongeveer 2 lichten van 60 watt monteren. De dimmer moet dan dus van 120 watt zijn, Hoe ga ik deze dimmer aansluiten aan het stopcontact, heb ik een AC/DC adapter nodig of kan het gewoon rechtstreeks aangesloten worden? Een stopcontact is ongeveer 250V denk ik dus dan moet het een dimmer zijn van 250V en 120 watt? Hoe zorg ik ervoor dat bijde lampen evensterke stroom krijgen van de dimmer, moet dit met een soort poort gebeuren? (Sorry voor de veel vragen ik studeer geen elektriciteit)

Alvast bedankt!
Michel Uphoff
Moderator

Het eenvoudigst is een goedkope snoerdimmer (klik). Zo sluit je hem aan:
naamloos
naamloos 623 keer bekeken
In het rechter blauwe blokje zit in de afbeelding de twee draden van één lamp, maar in jouw geval moeten beide lampsnoeren daarin gemonteerd worden (2x 2 draden). Natuurlijk de behuizing weer rond de dimmer sluiten na monteren. Je hebt weinig verstand van elektrotechniek, en 230 volt is gewoon gevaarlijk. Dus vraag hulp van iemand met verstand van zaken!

Wil je ook de clixon opnemen, dan is hier een simpel schemaatje:
Image1
Image1 623 keer bekeken
Zorg ervoor dat de aansluitingen aan de clixon geïsoleerd worden!
1vraag

Ok alvast bedankt! Ik ga morgen naar mechelen --> http://www.atys.be/ om de onderdelen te kopen, zal ik in het begin werken met een stroom van 10V om te zien of alles werkt? of is dit niet mogelijk, bij hoge spanning zal ik mijn peter uitnodigen om te helpen, hij is electricien.
Pinokkio
Pluimdrager

Intussen weten we nog steeds niet wat de afmetingen van die kast zijn, of wat het totale wandoppervlak is.

Ik had eerder gerekend met een lange platte kast (30 cm hoog) met een volume van 1 m3 en een oppervlak van 10 m2 en 5 cm isolatie. Met 7 cm isolatie zou zo'n kast 220 Watt warmte verliezen zonder ventilatie. Met ventilatie wat meer, zeg 300 Watt aan lampen. Of simpel gezegd: installeer 30W/m2 wandoppervlak.

Twee lampen van 60 Watt lijkt me daarom erg weinig, maar goed, zorg er in ieder geval voor dat je lampen gebruikt die daadwerkelijk 60 Watt verbruiken en als warmte leveren. Dus gloei- of halogeenlampen, geen spaar- of LED-lampen waar 60 W op het doosje staat maar die in werkelijkheid slechts een fractie daarvan aan warmte leveren.

En als je meerdere lampen gebruikt hoef je in feite maar één lamp te dimmen. De andere lampen doe je aan of uit.
Michel Uphoff
Moderator

zal ik in het begin werken met een stroom van 10V om te zien of alles werkt?

Nee, dan kan niet. Die dimmer werkt alleen bij de wisselspanning van het elektriciteitsnet.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat het totale oppervlak van de kist veel kleiner is dan 6m2?
Goed dat je er hulp bij krijgt, dat is nodig.

Laat je weten wat de resultaten zijn?
1vraag

Natuurlijk, ik zal foto's trekken van de resultaten en het delen, de oppervlakte van de is kist is ongeveer 1,31 m2. Als bijlage zal ik het eindwerk over de fermentatie van tabak plaatsen voor de geïnteresseerden, Het is niet 100% correct meer het meeste klopt wel (een strikt gezien is het de rotting van tabak en niet de fermentatie maar rotting klinkt zeer negatief.)  
Eindproject tabak
(692.12 KiB) 400 keer gedownload
Pinokkio
Pluimdrager

de oppervlakte van de is kist is ongeveer 1,31 m2
Als het oppervlak van alle wanden samen niet meer is dan 1,31 m2 dan heb je aan één gloeilamp van 40 Watt al genoeg (bij 7 cm isolatiedikte).
1vraag

Ja maar zoals je al zei, er moet ventilatie in en eventuele isolatie lekken moet je ook mee rekening houden, de verbruikte elektriciteit blijft hetzelfde door de dimmer. Ik zou toch het zekere voor het onzekere willen nemen.
1vraag

IMG_0842
IMG_0842 622 keer bekeken
Hier is een foto van het circuit, het werkt perfect, de clixon werkt ook perfect (getest met een soldeerbout) Zeer zeer bedankt voor al de hulp, ik heb hulp gehad met het circuit te bouwen van een vriend die elektriciteit studeerd. Als er nog vragen zijn zal ik die antwoorden.

Edit: De kabel is gesoldeerd aan de clixon en ik heb al het naakte metaal met ductape omringt want de tabak wordt vochtig gemaakt met een glicerine water mengsel voor de fermentatie en ik ga de clixon binnen in de hoop tabak steken, hopelijk is dit geen probleem?
Benm

Netspanning geisoleerd met duct-tape in een natte hoop tabak steken... wat zou er mis kunnen gaan ;)

Pro tip: check ff of de aardlekschakelaar goed werkt voor je eraan begint. 
Victory through technology
1vraag

Moet ik het in een diepvries zak steken zodat het niet in contact kan komen met water?
Michel Uphoff
Moderator

Koop een rolletje nitto putty tape ( klik ) , en pak daarmee de kroonsteentjes en de clixon (waarvan je alleen het metalen dakje vrijlaat) goed waterdicht in. Deze kneedbare tape isoleert elektrisch ook prima.

Slecht geïsoleerde delen onder netspanning in een vochtige omgeving zijn erg gevaarlijk, temeer omdat er geen aarding is. Stop ook de onderzijde van de fittingen met wat tape dicht.

Terug naar “Elektrotechniek”