Pinekone
Artikelen: 0

Civiele techniek - Wanddikte beton zwembad

Hallo allemaal,

Wij zijn van plan een zwembad in de tuin aan te leggen, maar ik kan maar niet vinden hoe dik de wanden moeten zijn.

Ik kan de druk op de bodem wel bepalen, door de massa te nemen x oppervlakte. Maar hoe dik het dan moet zijn?

En dan de wanden: hoe moet ik een dergelijke berekening aanpakken?

Het gaat om een zwembad van 9 x 4 x 1,5. Misschien zout water er in, maar dat is volgens mij enkel een massa verschil.

Alvast bedankt voor de hulp!
Thionyl

Re: Civiele techniek - Wanddikte beton zwembad

Ik zou zeggen: Niet zelf doen, is best gecompliceerd. Waarom niet van polyester?
LiA
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkte leer. 

lees ook even dit
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Pinekone

Ok, complex dus. Dan laten we inderdaad maar iemand komen. Het begon als een DIY project. Nu komt er al iemand om te graven, een warmtewisselaar icm zonnecollector voor verwarming besteld dus dit kan ook wel uitbesteed worden :)

Toch ben ik nieuwsgierig: wat zijn de zorgen? Een plaat beton kan een heel huis dragen, dus een zwembad kan toch geen punt zijn denk ik? Is het water zo zwaar dat het de wanden weg kan drukken ofzo?
CoenCo
Technicus

Zwembad bovengronds of ingegraven? Dat maakt nogal uit.
Pinekone

Ingegraven! Bovenkant een paar cm boven maaiveld. Ik had gehoopt dat de 'grond' de waterdruk wel zou compenseren. En dan dacht ik aan een plaat op de bodem, met wapening eruit omhoog laten steken. Om deze uitstekende wapening heen een muurtje metselen, 10 cm uit elkaar. En daar in laagjes beton in storten. 30 cm dik dus. Alleen geen idee of dat wel werkt...
king nero

gronddruk op de wanden, wanneer het zwembad leeg is, in rekening genomen?
als het zwembad leeg is, kan het ook gaan drijven, als de waterspiegel hoog genoeg staat...
beton in laagjes gieten, is geen goed idee om het waterdicht te maken...
draagkracht van de ongeroerde grond volstaat voor deze (relatief zware) constructie (beton + water)?

Behalve een aannemer, ook een studiebureau aanspreken, aangezien "we hebben het altijd al zo gedaan" geen garantie op een goede afloop in jouw specifiek geval is.
Pinekone

op zich heb ik nog niets meegenomen. Ik heb enkel een concept. Volgende week wordt de bak uit gegraven, lekker ruim. 10 x 5 meter, en dan 1,6 diep. Daar wil ik eerst een betonplaat in storten, met wapening. 20 cm dik denk ik aan. Die wapening laat ik dan doorlopen naar boven, zodat de wanden aan de plaat verankerd worden.

Dan metsel ik een muur aan de buitenzijde, enkel steens. Als deze staat een muur aan de binnenzijde, zodat de doorgetrokken wapening tussen twee gemetselde muurtjes staat. En die ruimte tussen de muurtjes, met die wapening dus, dacht ik te vullen met beton ook. Totale wanddikte dan 30 cm; 2 x steen a 10 cm + 10 cm beton. En dan de binnenzijde betegelen tot een keurig zwembad. Eea door de vakman laten doen uiteraard.

Nu was mijn vraag dus of mijn plan wel werkt. Hoe kan ik bepalen of mijn muurtje + beton de druk kan hebben.
boertje125

Voor de dikte van de wanden neem je 20 á'25 cm net als voor de vloer  daar is niets ingewikkelde aan die dikte is gewoon nodig voor enigszins waterdicht ter plaatsen gestort beton.

De stevigheid van een betonconstructie wordt hoofdzakelijk bepaald door de wapening.
Het berekenen daarvan is geen klusje dat je zomaar even doet als je voor jouw idee even uitgaat van een kruisnet rond 10-15o onder en boven kom je aardig in de richting  maar laat het uitrekenen door een professioneel.

Storten tussen metselwerk is niet handig als je een beetje trilt spat het metselwerk uit elkaar.
Dat kan de druk van vloeibare beton dat wordt getrild niet weerstaan en (voor een zwembad moet je goed verdichten)

Als je metselwerk wilt zien kan je dit er beter achteraf voor metselen.
maar het is eigenlijk beter geen metselwerk toe te passen bij een dergelijk bak.
Dagwin Roelants

Wanden bestellen
google met dubbele prefab betonwanden

afbeelding-037
afbeelding-037 3951 keer bekeken

De voorgegoten betonnen schelpen dienen dan eigenlijk als bekisting.
Je krijgt een 30cm dikke, bewapende kuip. Alle uitsparingen maken ze er van te voren in, spiegelglad, geen liner nodig.
De aansluiting tussen wand en vloerplaat voorzien van een afdichting.
Tussen de wanden opgieten met de betonpomp en waterdicht beton.
Geen liner nodig, daardoor goedkoper dan gemetste betonblokken met liner.
Bovendien ook veel minder werk.
Met een beetje fantasie de bovenste 15 cm tussen de wanden niet opgieten.
Buffertank bijplaatsen en je krijgt een superstrak overloop-zwembad.
Anders gewoon skimmers laten uitsparen in de wand.
Wanden kosten ongeveer 80 - 100 €/m^2 (wel nog extra staal nodig voor de hoekverbindingen)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”