Bezig met laden van [MathJax]/localization/nl/MathMenu.js
dude43
Artikelen: 0

pF-curve en bodemvocht berekening

Beste allemaal,

Voor een afstudeeropdracht ben ik bezig met het bewijzen dat de GeoBassensor werkt. Allereerst wat achtergrondinformatie:

De GeoBas-sensor is een sensor van Agrometius die gebruikt wordt om de zuigspanning en het absolute bodemvochtpercentage in een bodem te meten. Omdat dit een nieuwe sensor is die nog niet lang op de markt is, hebben wij de opdracht gekregen om op een andere manier de zuigspanning en het absolute bodemvochtpercentage te meten. De zuigspanning willen wij met een tensiometer gaan meten, zodat we deze waarden kunnen vergelijken met elkaar. Maar nu het volgende:

Om het vochtpercentage in de bodem te meten, hebben wij monsters genomen op 10 cm en op 30 cm diepte. Dit zijn ook de dieptes waarop de GeoBas-sensor meet. 
Dan zal bekeken worden wanneer de grondmonsters volledig verzadigd met water zijn en wanneer de grondmonsters vochtvrij zijn. Deze waarden geven resp. het maximaal opneembare vocht in deze bodem (100% en 0%) aan. Bij een pF-curve zijn dit de uiterste waarden op de X-as, waardoor een verdeling gemaakt kan worden tussen deze waarden. Nu is alleen de vraag, hoe kunnen we deze waarden koppelen aan een gewichtsgetal. Met andere woorden, hoe kunnen we berekenen hoe de X-as van onze pF-curve eruit komt te zien.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk genoeg is, zo niet, geef ik graag antwoord op aanvullende vragen!
Jan van de Velde
Moderator

Re: pF-curve en bodemvocht berekening

Ik snap je verhaal inderdaad niet....

Om het vochtpercentage in de bodem te meten, hebben wij monsters genomen op 10 cm en op 30 cm diepte. Dit zijn ook de dieptes waarop de GeoBas-sensor meet. 

M.a.w., droogstoofwerk??

Dan zal bekeken worden wanneer de grondmonsters volledig verzadigd met water zijn en wanneer de grondmonsters vochtvrij zijn. Deze waarden geven resp. het maximaal opneembare vocht in deze bodem (100% en 0%) aan. 

dan ga je wel heel bewust te werk moeten gaan, want opneembaar vocht ga je wel in een onverstoord monster moeten vaststellen. En hoezo 100%? Mij interesseert het hoeveel vocht een bodem na kan leveren. 100% van weinig (klein poriënvolume) is dan iets heel anders dan 100% van veel (groot poriënvolume) 

Bij een pF-curve zijn dit de uiterste waarden op de X-as, waardoor een verdeling gemaakt kan worden tussen deze waarden.

Niet voor een bodem: een bodem heeft een volume, een percentage van dat volume kan met water gevuld worden. Ik ken geen enigszins normale bodems die significant verder dan 60% poriënvolume komen

Nu is alleen de vraag, hoe kunnen we deze waarden koppelen aan een gewichtsgetal.

gewicht van wat? Hoe definieer je "gewichtsgetal" ?
Met andere woorden, hoe kunnen we berekenen hoe de X-as van onze pF-curve eruit komt te zien.

die x-assen op die curves ken ik niet anders dan met de grootheid volumeprocent
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
dude43

Jan van de Velde schreef: Ik snap je verhaal inderdaad niet....

M.a.w., droogstoofwerk??

dan ga je wel heel bewust te werk moeten gaan, want opneembaar vocht ga je wel in een onverstoord monster moeten vaststellen. En hoezo 100%? Mij interesseert het hoeveel vocht een bodem na kan leveren. 100% van weinig (klein poriënvolume) is dan iets heel anders dan 100% van veel (groot poriënvolume) 
Niet voor een bodem: een bodem heeft een volume, een percentage van dat volume kan met water gevuld worden. Ik ken geen enigszins normale bodems die significant verder dan 60% poriënvolume komen

gewicht van wat? Hoe definieer je "gewichtsgetal" ?
die x-assen op die curves ken ik niet anders dan met de grootheid volumeprocent
Hallo Jan,

allereerst bedankt voor je reactie, ik heb in de tussentijd niet meer op het forum gekeken, vandaar dat ik nu pas reageer.

Het vochtpercentage in de bodem is inderdaad droogstoofwerk. Deze waarden hebben we na 48 uur in de droogstoof gemeten. Dit was, als we alles goed gedaan hebben, niet zo moeilijk.

De 100% opneembaar vocht wat ik gesteld heb, betekend inderdaad het maximale opneembare vocht dat de bodem kan vasthouden. De Geobas sensor meet dit namelijk, maar dat moeten wij bewijzen dat deze gemeten waarde ook klopt. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Kan ik dan een cilinder grond uit de bodem halen, deze grond ongestoord in de cilinder meenemen en vervolgens water erdoorheen laten lopen totdat het aan de onderkant van het monster eruit druppelt? Of is dit te simpel gedacht?

Dan kan het inderdaad zijn dat blijkt dat het volumepercentage 50-60% is, maar dit wordt dan omgerekend nadat gebleken is dat dit dan ook het maximale opneembare vochtgehalte is dat dus 100% is (meer vocht kan de bodem immers niet opnemen).

Het gewichtsgetal bedoel ik dus ook mee, hoe kan ik nadat ik heb vastgesteld welke waarde bij de volledig verzadigde bodem hoort, het volumepercentage berekenen. Hier ben ik inmiddels met wat meer denkwerk achter gekomen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker, ik vind het moeilijk om te verwoorden zoals je al gemerkt hebt.
Jan van de Velde
Moderator

Kun je dan niet het best van al op korte afstand van elkaar, in situ, in een vaak bewerkte dus homogene grond, die gewone meter plaatsen en die sensor, en over een langere periode vele vergelijkende metingen doen? 

En je zult hoe dan ook vóórdat je begint een duidelijk verwoord en onderbouwd onderzoeksplan met hypothesen moeten opstellen, inclusief het gebruikelijke vakjargon of expliciete definities van door jou gebruikt jargon. 
Als voorbeeld, dit:
Het gewichtsgetal bedoel ik dus ook mee, hoe kan ik nadat ik heb vastgesteld welke waarde bij de volledig verzadigde bodem hoort, het volumepercentage berekenen. 

is geen bruikbare definitie voor "gewichtsgetal". Ik weet een en ander over bodemkunde, maar ken deze term niet. Dat kan aan mij liggen, of aan het feit dat de tijd dat ik met bodemkunde bezig was alweer 15 jaar achter mij ligt. Maar ik ken voldoende van de materie om een duidelijke definitie te begrijpen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
dude43

Jan van de Velde schreef: Kun je dan niet het best van al op korte afstand van elkaar, in situ, in een vaak bewerkte dus homogene grond, die gewone meter plaatsen en die sensor, en over een langere periode vele vergelijkende metingen doen? 

En je zult hoe dan ook vóórdat je begint een duidelijk verwoord en onderbouwd onderzoeksplan met hypothesen moeten opstellen, inclusief het gebruikelijke vakjargon of expliciete definities van door jou gebruikt jargon. 
Als voorbeeld, dit:
is geen bruikbare definitie voor "gewichtsgetal". Ik weet een en ander over bodemkunde, maar ken deze term niet. Dat kan aan mij liggen, of aan het feit dat de tijd dat ik met bodemkunde bezig was alweer 15 jaar achter mij ligt. Maar ik ken voldoende van de materie om een duidelijke definitie te begrijpen.
Gewichtsgetal is ook absoluut geen duidelijke definitie, maar een ander woord kon ik er op dat moment niet voor verzinnen. We hebben nu een Wet-sensor in gebruik, welke in staat is om het vochtpercentage in de bodem te meten. M.a.w. hoeven we de bodemmonsters niet meer te gebruiken om het vochtpercentage per monster te bepalen. Het enige obstakel waar we nu voor staan is het bepalen van het maximale opneembare vocht in de bodem.
Jan van de Velde
Moderator

dude43 schreef: Gewichtsgetal is ook absoluut geen duidelijke definitie, maar een ander woord kon ik er op dat moment niet voor verzinnen. 
het gaat niet om het woord, al noem je het "troufera", wél om wat het betekent. 
Als je zo'n woord gebruikt moet je toch ook kunnen aanduiden aan lezers van je rapport wat je er precies mee bedoelt, en welke betekenis een gewichtsgetal van bijv 0,1 of 2,3 (weet ik veel) heeft.

dude43 schreef:  We hebben nu een Wet-sensor in gebruik, welke in staat is om het vochtpercentage in de bodem te meten.
en hoe doet die dat dan? 
wat is overigens jouw definitie van "vochtpercentage"? 
dude43

het gaat niet om het woord, al noem je het "troufera", wél om wat het betekent. 
Als je zo'n woord gebruikt moet je toch ook kunnen aanduiden aan lezers van je rapport wat je er precies mee bedoelt, en welke betekenis een gewichtsgetal van bijv 0,1 of 2,3 (weet ik veel) heeft.
Ik bedoelde met gewichtsgetal, het gewicht dat bij een bepaald percentage vocht in de bodem hoort. Stel er zit 20% vocht in de bodem, hoeveel gram is dit dan. Achteraf is dit helemaal niet belangrijk en alleen te bepalen als er bekend is hoeveel grond er in een monster zit.

en hoe doet die dat dan? 
wat is overigens jouw definitie van "vochtpercentage"? 
De wet-sensor meet met elektrische spanning het percentage vocht. (https://www.eijkelkamp.com/producten/sensors-monitoring/w-e-t-sensor.html)

mijn definitie van vochtpercentage is: Het volumeaandeel water in relatie tot het totale bodemvolume, oftewel het aantal mvocht / mbodem * 100%

Terug naar “Aardwetenschappen”