1vraag
Artikelen: 0

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Zal ik de ductape er dan eerst afhalen of is dat niet nodig?
Michel Uphoff
Moderator

Dat spul eerst weghalen.
1vraag

De tape is niet te verkrijgen in mijn plaatselijke doe hetzelf zaak --> www.brico.be

Is er andere mogelijkheid of zal ik het op het internet bestellen?

Pinokkio
Pluimdrager

Het lijkt me dat de hele elektrische bedoening aan de droge bovenwand van de kast moet zitten, niet op of in de vochtige tabak.

En waarom behalve een dimmer ook een clixon gebruiken? Is het de bedoeling om die clixon in de vochtige tabak te plaatsen?

Nadeel van een thermostaat is dat je lampen een tijd branden, en dan weer een tijd niet. Maar als je continue ventilatie wilt lijkt me dat geen goed idee. Ook lijkt het me geen goed idee om een ventilator te gebruiken, want zo'n ding geeft een veel te hoge luchtverversing. Daar valt niet tegenop te verwarmen, mede omdat de ventilatielucht water uit de tabak zal verdampen, wat relatief veel warmte kost. De ventilatielucht droogt de tabak, of je dat nou leuk vindt of niet (je zult dus af en toe moeten sproeien).

Als het totale wandoppervlak van de kast 1,31 m2 is dan zal de inhoud van de kast hooguit 100 liter zijn. Daar wil je geen PC-ventilator met een capaciteit van tientallen m3/h (meerdere L/s) op monteren want door de luchtinhoud van de kast telkens weer binnen een minuut te verversen krijg je, denk ik, nooit een constante temperatuur in de kast.

Ik zou het heel simpel doen: een gewone thermometer langs de zijkant in de tabak steken en alleen een dimmer gebruiken om met de hand het lampvermogen zodanig in te stellen dat de temperatuur ongeveer de gewenste 60 graden is. En alleen natuurlijke ventilatie gebruiken: een paar openingen (met een schuifje) aan één einde van de kast boven de tabak, en een opening met een geisoleerde buis (schoorsteen) erop aan het andere einde bovenop de kast. Die buis kun je naar buiten leiden zodat je binnen niet te veel stank van die tabak krijgt. Met een gaasje erop om ongedierte buiten te houden.
1vraag

Klinkt goed (tijdens de rijping komt er ammoniak vrij en dat is niet echt aangenaam)
Pinokkio
Pluimdrager

Het is de vraag of er überhaupt ventilatie nodig is, anders dan de kist af en toe eens openen om de tabak en de vochtigheid te controleren, en de boel eventueel eens opschudden of omzetten.

Als ik op youtube kijk zie ik bijvoorbeeld deze persoon die de tabak in volledig afgesloten bakken heeft in een oven die op 125 oF oftewel 52 oC gehouden wordt:
tobacco fermentation clip 2 part 1
tobacco fermentation clip 2 part 1 703 keer bekeken

1vraag

Ja idd, maar ik dacht dat er ventillatie nodig was omdat de organismen die te werk gaan, stilstofverbindingen oxideren.
Michel Uphoff
Moderator

De tape is niet te verkrijgen in mijn plaatselijke doehetzelf zaak

Ook Scotchfil tape is geschikt, maar een stuk duurder (klik). Dat zullen ze daar denk ik ook niet hebben.
1vraag

Michel, ga jij akkoord met het plan van pinokkio, of blijf jij bij het huidige plan? Voor mij is het niet echt van belang, ook de deadline is pas in oktober-november dus we hebben nog een tijdje.
Pinokkio
Pluimdrager

Beste 1vraag, het is jouw project dus jij moet uiteindelijk beslissen hoe je het gaat doen. Met of zonder ventilatie, met of zonder clixon, ......
Als je tijd zat hebt kun je diverse dingen gewoon uitproberen. In eerste instantie met de lege kist en zien of je die op een redelijk constante 60 graden kunt houden over meerdere dagen.

Wij hebben hier ook geen ervaring mee maar het lijkt me niet moeilijk. Op youtube staan diverse filmpjes van personen die tabak fermenteren. Ventilatie heb ik niet gezien. De tabak zit gewoonlijk in een afgesloten bak of plastic zak.

Mocht je besluiten om natuurlijke ventilatie te gebruiken houd er dan rekening mee dat hoe meer je ventileert des te meer vocht je verdampt.

Michel Uphoff
Moderator

Michel, ga jij akkoord met het plan van pinokkio, of blijf jij bij het huidige plan?

Precies wat Pinokkio zegt: je hebt tijd genoeg, dus test wat opties uit.

Neem een thermometer en kijk of je de nog lege kist met zo min mogelijk ventilatie (misschien gaat het ook zonder, zoek dat via internet uit) netjes op temperatuur kan houden. Niet te kort testen, liefst een paar dagen per keer.

Zelf zou ik de dimmer zo instellen, dat het in de kist een graad of 65-70 wordt, en als dat goed lukt pas de clixon in de kist hangen. Dan heb je voldoende zekerheid dat het warm genoeg wordt en nooit te heet.
1vraag

Ik denk dat ik toch de clixon ga gebruiken want als de lampen constant aan zijn gaan ze dan niet rap kapot? ik heb 4 reserve lampen maar toch ik zou liever geen kortsluiting veroorzaken.
1vraag

Maar ik zal natuurlijk de andere opties ook uittesten
Pinokkio
Pluimdrager

Ik denk dat ik toch de clixon ga gebruiken want als de lampen constant aan zijn gaan ze dan niet rap kapot?
Waarom zouden de lampen kapot gaan als ze constant branden? Het zijn toch doodgewone gloeilampen die een paar duizend uur meegaan?

Lampen kunnen wellicht kapot gaan als je niet oplet en niet genoeg dimt waardoor de kast gloeiend heet wordt. Maar dan zal de polystyreen ook smelten, of erger: vlam vatten.

Oppassen dus, want zoals ik al eerder schreef: 2 lampen van 60 W zijn veel te veel vermogen voor een kast met 1,31 m2 wandoppervlak met 7 cm isolatie en geen ventilatie. Daarvoor is niet meer dan 30 W nodig, dus zeg één 40 W gloeilamp met een dimmer.
1vraag

lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het circuit perfect werkt en de clixon afspringt op 55°C

Terug naar “Elektrotechniek”