Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Igor Batoukhtine
Artikelen: 0

Re: Invloed baggerpomp op inertie

Juist. Daarbij hebben we verwaarloosd:
 1. Dat veranderingen van de pompsnelheid niet onmiddellijk door het hele systeem effect hebben.
Je vermelde dit, maar ik dacht dat dit juist door de Inertie van het systeem werd geïmplenteerd. Hoe zou dit anders gedaan moeten worden dan?
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Invloed baggerpomp op inertie

Igor Batoukhtine schreef: Je vermelde dit, maar ik dacht dat dit juist door de Inertie van het systeem werd geïmplenteerd. Hoe zou dit anders gedaan moeten worden dan?

De traagheid van de draaiende delen van het pompsysteem hebben we wel verwerkt. Wat we verwaarloosd hebben is het feit dat de bewegingssnelheid en de dichtheid van de opgepompte vloeistof niet door het gehele traject onmiddellijk op veranderingen in het toerental van de pomp reageren. We doen nu net alsof er bij ieder voorkomend toerental een evenwichtssituatie heerst waarbij de snelheid en dichtheid van de vloeistof door het hele traject gelijk zijn en steeds passen bij het momentane toerental van de pomp.

Ik weet niet of je per se de traagheid van het hele systeem inlusief de veranderingen van de snelheid en dichtheid van de opgepompte vloeistof door het traject heen moet modelleren. Zo niet, dan zou ik eerst de zaak uitwerken met de aangegeven vereenvoudiging. Mocht dat naar wens lukken dan kun je (als je nog tijd over hebt) later nog proberen het gedrag van de vloeistof door het traject heen te modelleren. Eenvoudig lijkt mij dat beslist niet!

Terug naar “Natuurkunde”