Heel goed. Dat vereenvoudigt de zaak geweldig.E.Desart schreef:Die lijm dient alleen om die band mooi op zijn plaats te houden, zeker bij abnormale of zijdelingse krachten.
In theorie zou je evengoed zonder die lijm kunnen rijden. Die band zet zich hoofdzakelijk vast door hem onder druk te zetten.
Het gevolg van te veel oude boeken lezen.Jij hebt steeds de neiging om over "we" te praten als je het over "ik" hebt.
Zouden de velgen van een dergelijke "worstenfiets" uit cilinders als van een stoomwals bestaan, dan zou ik de werking perfect begrijpen. Dergelijke velgen zakken precies zover in de opgeblazen worst tot dat het gewicht van de fiets door de krachten op de raakvlakken tussen "velg" en "worst" geheel wordt opgevangen.Als je die band als een worst op de weg zou leggen en hierover heen rijd op je velgen krijg je een ca vergelijkbaar effect. Het is alleen lastig je evenwicht te houden, en die worst telkens voor je fiets te moeten verplaatsen. Daarom is het handiger om die worst rond dat wiel te leggen en dat krijgt het de naam "band".
Bij een gewone fiets is de oppervlakte van het raakvlak tussen velg en band echter niet variabel... De velg kan wel wat naar beneden zakken, maar er blijft gewoon het hele wiel rond de druk van de lucht in de band op werken. Waarschijnlijk zal het bij indeuken naar buiten uitzetten van de band een rol spelen, maar ik begrijp niet hoe de krachten en spanningen in de band dan aan de resulterende opwaartse kracht op de velg bijdragen.