@ Back2Basics
Wat heeft dat te maken met de geciteerde vraag waar dit topic over gaat?
Moderator: physicalattraction
Ik vond de uitleg van Jobst Brandt verhelderend omdat hij twee bijdragen onderscheidt in de opwaartse kracht op de velg. Maar mijn fysica is te zeer verroest om die twee bijdragen te kunnen kwantificeren. Waarschijnlijk moet je daar de membraamvergelijking voor in stelling brengen.Professor Puntje schreef:
Zie je de zijwaartse uitzetting van de band daar waar deze op de grond rust als belangrijkste element in een verklaring van de netto opwaartse kracht op de velg?
Back2Basics schreef: Oh, sorry, ik was niet heel erg duidelijk denk ik.
Het geeft antwoord op de vraag 'wat de velg van de grond getild heeft, of houdt', niet zozeer 'wat de velg van de grond tilt'. Dat laatste geeft een verandering van een situatie weer. Maar ook daar kun je eenzelfde analyse op loslaten, indien je een klein stukje tijd beschouwt.
Back2Basics schreef: ..Maar ook daar kun je eenzelfde analyse op loslaten, indien je een klein stukje tijd beschouwt.
Ik vermoed dat dit rijgevoel alleen maar geldt op effen ondergrond, waarbij de band als een waterbed de oneffenheden absorbeert. Op een hobbelige ondergrond, bv. kasseien, waarbij in verticale richting een massa-veersysteem in werking wordt gezet, zou het gevoel wel eens drastisch anders kunnen zijn.jkien schreef: Terzijde: in dit topic is al gezegd dat de draagkracht van een fietsband ontstaat zonder verandering van luchtdruk en luchtvolume, maar je vraagt je toch af of de schokdemping in de praktijk echt niet minder wordt als je je fietsbanden vult met water, dat incompressibel is. Het experiment is zo simpel en voor de hand liggend dat het natuurlijk al is uitgevoerd. (klik) Het rijgevoel blijkt ongeveer hetzelfde.
Nomath schreef:Mijn intuïtieve beeld over de krachten die de velg omhoogduwen is nu het volgende. De draden (vroeger zijde of katoen; nu waarschijnlijk synthetisch) die in het karkas zijn ingebed staan onder een grote trekspanning. Dat blijkt uit het feit dat als je de druk verdubbelt, de band nauwelijks zichtbaar uitzet. Het zijn dus zeer krachtige elastieken (onder trekbelasting). De draden zorgen in de onbelaste stand van het wiel voor een vrijwel bolvormige vorm van de band. Door indrukking bij het grond-contactvlak wordt die ideale bolvorm verstoord. De draden worden in een minder gunstige omtreksvorm gebracht, met nog hogere trekspanning als gevolg. De draden verzetten zich daartegen en dat kan alleen als de omtrek geminimaliseerd wordt. Daardoor wordt de velg omhoog getild. Het zijn dus de draden die toevallig (in een draaiend wiel: bij toerbeurt) in de buurt van het contactvlak zijn, die het zware werk doen.
Dit beeld lijkt erg op dat van de rol van spaken in een draaiend wiel. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn het de onderste spaken, vlak bij het contactvlak, die de last van fiets+rijder dragen, niet de bovenste spaken (waaraan de naaf zou hangen).
Professor Puntje schreef: Een spaak waar druk op staat gaat buigen, dat zou je dan moeten kunnen zien.
Ze doen er alles aan om de bolvorm te handhaven en dat resulteert noodzakelijk in een opwaartse kracht op de velg.