Nomath schreef:Begrijp ik hieruit dat de buitenband vooral een soort corset voor de binnenband is en de hieldraden het tuigje waarin de velg is opgehangen?
Maar hoe moet ik dan begrijpen dat bij 'tubeless' wielen de velg ook op zijn plaats blijft? Ze zijn weliswaar bij gewone fietsen nog een uitzondering, maar vooral bij mountain bikes zie je ze al vaak. Ze hebben vooral voordelen bij heel lage druk, maar je kunt ze ook zonder bezwaar heel hard oppompen.
Daar heb ik geen helder antwoord op. Of je elk deel van het wiel een aparte functie kunt geven weet ik niet, en het zou mis gaan als je spaken, velg of buitenband zou weglaten. Ik zei dat de formule de hefkracht van de binnenband geeft, maar de formule bevat geen eigenschappen van de binnenband. Misschien is het eigenlijk de hefkracht van een luchtkolom in een niet-elastische en toch flexibele hoes, met een constante kromming. De buitenband plus velg is de niet-elastische hoes, en de velg zorgt voor de constante kromming. De spaken zorgen ervoor dat de velg onder belasting een cirkel blijft (niet doorzakt tot een ellips) en nergens zijwaarts knikt.
Bij tubeless wielen blijft er sprake van een gebogen luchtkolom in een hoes.
Professor Puntje schreef:De straal van de band zou volgens mij wel degelijk uit moeten maken. Immers: des te groter het wiel en de band, des te groter het maximale raakvlak met de grond.
En dat oppervlak van het raakvlak bepaalt samen met de luchtdruk in de band het gedragen gewicht.
Ik dacht aan normaal fietsen op volle banden. Dan maakt de straal R niet uit: als het wiel 80 kg draagt bij een bandspanning van 4 bar dan is het contactoppervlak met de grond 20 cm
2.
Als de bandspanning vanwege een lek gedaald is tot 1 bar, zodat je bijna op je velgen rijdt heb je gelijk. Dan stoot de velg van een kleinwielige vouwfiets vaker op de grond dan een velocipede. Maar dat is niet normaal fietsen.