in 1886 ontdekte Herz dat je met een vonkinductor radiogolven kon opwekken. Maar hoe ging dat precies in zijn werk?
Doordat een oscillerende lading te maken konden er dus vonken overspringen tussen zijn bollen. Hierbij werden dus radiogolven gemaakt.
Nu stel ik me een vonk voor als een elektron dat overspringt van de ene bol naar de andere bol. In de lucht zou dan denk ik de luchtmoleculen geioniseerd kunnen raken en daardoor een bepaalde kleur kunnen uitzenden net zoals de bliksem blauw is. Maar is die lucht noodzakelijk of kun je ook radiogolven maken ic in het vacuum.
Ik neem aan van wel, want em-straling heeft geen medium nodig. Dus in het vacuum zul je dus wel radiogolven krijgen maar geen vonk. Klopt dat?
Maar als een elektron in vacuum overspringt van de ene naar de andere bol, kun je dan zeggen dat dat elektron door zijn beweging een radiogolf uitzend? Zo ja, als de afstand tussen de bollen dan heel groot wordt waar haalt het elektron dan zijn de energie vandaan om te blijven stralen, of kan deze ook 'uitgewerkt' raken?