Hallo,
Ik ontdek net pas (wat ik denk te begrijpen van) wat Einstein zegt over dilatatietijd enzovoorts.
Nu vroeg ik mij het volgende af:
twee vragen:
1) is er een manier waarop ik kan weten op welke plek, vanaf mijn standpunt op Aarde bekeken, de tijd zo ongeveer 0,625 keer trager gaat dan op aarde?
2) is het werkelijk zoals in Interstellar, dat als ik met hoge snelheid een ruimtereis zou maken en zou terugkeren naar de aarde, zowel mijn vriend als ik zouden vaststellen dat zijn lichaam bijv. bejaard is en het mijne niet? en zo ja, begrijp ik dan goed dat tijd en ruimte eigenlijk gelijk staan aan een soort "materie" achtig iets waar ook ons lijf deel van uitmaakt, en dat zich aanpast aan de snelheid van het reizen , en dan raken mijn hersenen in de knoop want: we kunnen als mens toch nooit de snelheid van het licht ervaren, of wel, ??? En snelheid is relatief, niet? dus hoe zit het nu eigenlijk? Of komt dit dan overeen met de filosofische stelling dat alles van de waarnemer afhankelijk is en dan brengt mij dat bij: hoe komt het dan dat we een collectieve realiteit ervaren? (omdat we onze overtuigingen erover delen zou je kunnen zeggen maar dat is misschien een nagepraat antwoord).
Ik heb de nota's op dit forum over vertraging van tijd gelezen.
Warme groet van Kathleen