In mijn huis in mijn woonplaats in Brazilie waar het electiciteitsnet 230 v./60 Hz. levert heb ik een uit Nederland meegenomen nieuwe toilet macerator 230 v./50 Hz 3A. geinstalleerd.
Na minder dan een minuut gefunctioneerd te hebben kreeg het motortje de pomp (met alleen schoon water) niet meer rondgedraaid, logischerwijs door het verschil van de frequenties 50/60 Hz, terwijl het motortje hierdoor eigenlijk alleen maar sneller (20 %) zou moeten gaan draaien.
De motor is voorzien van een 10 uF condensator en heb ik geexperimenteerd met een 12 en een 15 uF condensator wat geen enkele verbetering gebracht heeft.
Hierna heb ik de motor aangesloten op een 230 V. 50 Hz. generator, maar tot mijn grote verbazing werkte de motor op wat dus zijn oorspronkelijke correcte voeding is ook niet meer.
Ondanks dat de motor niet doorgebrand is, moet er dus wel iets veranderd zijn toen ik hem op 60 Hz. heb laten werken.
Als je hem bij het starten met de hand "helpt" draait hij nog wel wat moeizaam rond.
Zonder dat helpen maakt hij alleen een brommend geluid.
Mijn vragen zijn:
- Wat kan er aan de motor veranderd zijn toen ik hem met 60 Hz. heb laten draaien?
- Kan ik het motortje om laten bouwen naar 60 Hz, zo ja hoe moet dat dan?