De_Prakker
Artikelen: 0

Schuifschakelaar

Hallo allemaal,
Ik ben met een project bezig waarbij ik moet schakelen tussen 2 batterijen. Maar batterijen moeten onafhankelijk kunnen laden.
Niet parallel.

Schakel
Schakel 614 keer bekeken

De middelste aansluiting is verbonden met een omvormer.
Dus als ik schakel wordt de 1e bat verbonden met de omvormer en wordt de 2e geladen.
Als ik weer schakel wordt 2e bat verbonden met de omvormer en wordt de 1e geladen.

Weet iemand hoe ik zo'n schakeling kan maken met bv. relais? Wellicht een schema of e.d.
Of weet iemand waar zoiets te koop is. Heb zelf wel gezocht maar alleen parallelle schakelingen gevonden.
En als het mogelijk is met een sensor die meet of de batterij en lage spanning heeft zodat er automatisch geschakeld kan worden.
Ik heb al een accuscheider van cyrix met microprocessor geprobeerd, alleen is dan parallel geschakeld.

Graag hoor ik van jullie.
Michel Uphoff
Moderator

Re: Schuifschakelaar

Met bijvoorbeeld een tweevoudige wisselschakelaar (of eenzelfde relais) moet dit in principe lukken.
dubbele wisselschakelaar
dubbele wisselschakelaar 608 keer bekeken
Zo'n schakelaar heeft 6 aansluitingen. Het zijn twee gescheiden schakelaars in een behuizing. Beide schakelaars klappen dus tegelijk om (in het schemaatje weergegeven met de blauwe stippellijn). Door het als volgt aan te sluiten zitten afwisselend B1 en B2 op omvormer O of de lader L :
Image1
Image1 608 keer bekeken
Thionyl

Dus @ UP, kan het ook met een simpeler 3-polige schakelaar, lijkt me. Één common ( - of +)  en de andere 2 als batterij-keuze. Maar zou wel een zwaardere schakelaar nemen, de getoonde heeft soms wat problemen met (teveel?) stroom. Hoewel TS niet opgaf welke soort batterijen hij laden wilde.

Die soort kan nog wel eens ingewikkeld zijn. Als het Li-ion is, is het weer anders dan NiCd enz. Zonder verdere info is daar niets over te zeggen.  
LiA
De_Prakker

Dank jullie wel voor de reacties.
Michel, dit soort schakelaars had ik ook gezocht maar voldoen niet aan de eisen zoals;
De batterijen zijn 12V met 16A lood. Tuimelschakelaars zijn er nauwelijks op 16A. Wipschakelaars zijn ook moeilijk te vinden in deze categorie.
Dus deze batterijen heb ik nu, Thionyl maar in de toekomst misschien ook batterijen met meer capaciteit. Heb ook gekeken naar 3-polige schakelaar en zag op een site schakelaars aan/aan 3 polig. En eentje van 16A. Bedankt voor je tip.
Thionyl

Ja dan toch maar via relais. Of via FET's, die kunnen ook veel Amp's schakelen. 
Tip: Ga naar Circuitsonline.nl. een site speciaal voor dit soort van problemen en sorry voor Wetenschapforum, maar dit is gewoon techniek, denk ik dan maar.
LiA
Benm

Het is inderdaad teveel stroom voor een gangbaar schakelaartje. Het gaat echter uitstekend met pakweg een (paar) relais bedoeld voor het schakelen van de lampen van een auto of iets in die geest, al kan een oplossing met halfgeleiders eleganter zijn - ook afhankelijk van hoeveel energie het zelf mag verbruiken in rust. 
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”