maar hoelang kan je een motor op een accu laten draaien?
Dat hangt van de capaciteit van de accu af en van het verbruik. Als ik eens gok dat zo'n wiel vrijlopend en aangedreven door die motor van jou 2A bij 24 volt verbruikt, dan zullen twee goedkopere gelaccu's van 12 volt 10AH (Ampère * Uur) ongeveer 5 uur meegaan per wiel. Bij twee wielen dus 2,5 uur. Hetzelfde geldt dan voor fietsaccu's van 24 volt 10 AH.
Maakt het gewicht je niet zoveel uit, dan kan je natuurlijk ook voor 12v 20 AH of 40 AH of nog zwaardere accu's kiezen, dan draaien die motoren vele uren achtereen.
Dan hoe lang het duurt voor die wielen op toeren zijn, en hoe lang het duurt voor de wielen na het uitwerpen van een bal weer terug zijn op hun nominale toerental. Dat is flink wat gokwerk, want veel gegevens zijn onbekend (wrijving, massaverdelingen van de wielen, warmteverliezen bij samenpersen bal et cetera):
Stel dat de PWM zo is ingesteld dat er gemiddeld 2A per motor getrokken wordt (48 Watt), en dat de massa van de wielen homogeen is verdeeld. Het traagheidsmoment (I = 0,5.m.r
2) van een wiel is dan 1,5kg * 0,04 m
2 = 0,06 kgm
2
Het benodigd toerental is ongeveer 500 rpm = 52,5 rad/s
Rotatie-energie (E
r= 0,5.I.ω
2) van een homogeen wiel is dan 0,5 * 0,06 kgm
2 * 2756 /s
2 = 83 kgm
2/s
2 (J)
Dan duurt het zonder enig verlies 1,75 seconde om een wiel van stilstand op 500 rpm te krijgen. Met verliezen gok ik pakweg het dubbele, 3,5 seconden.
De bal op 11 m/s krijgen vereist 37,5 J, terwijl er ongeveer 166 J rotatie-energie in de beide wielen zit (en nog wat in de assen, poelies en motoren maar dat vergeet ik hier even). Natuurlijk worden de bal en de bandjes ook samengeperst en dat kost energie. Laten we daarom eens uit de hoge hoed trekken dat er 83 J verloren gaat bij het uitwerpen van de bal. Dan is het geheel in een dikke seconde weer op toeren. Een vijf seconden tussenpoze tussen de ballen lijkt dus lang genoeg.
Het energieverlies is natuurlijk mede afhankelijk van de vervorming van bal en banden, dus zorg ervoor dat de afstand tussen de banden netjes in te stellen is, en regel het zo dat met de minste vervorming de gewenste snelheid verkregen wordt (net geen of heel weinig slip).
De overbrengverhouding: Theoretisch heb je ongeveer 500 rpm op wielen van 40 cm diameter nodig voor 11 m/s snelheid van de bal. De motoren draaien op 2500 rpm. Ik zou dan kiezen voor ongeveer 1:2,5 voor de poelies. Dan kom je uit op 1000 rpm, die je met de PWM terug kan knijpen tot het gewenste toerental.
Let je er op dat die voeding zo'n 15 ampère moet kunnen leveren, zeg eens 350 Watt?