Muylaert Lars
Artikelen: 0

hoe repareer en vervangen van lamp en batterijen aan de microscoop en draden

hallo ik heb een oude microscoop staan maar de vraag is ik de lamp en batterijen kan vervangen met led lampjes en nieuwe draden welke moet k verbinden welke batterijen moet ik dan gebruiken dus dit is een heel pak werk 
Yvan_be

Re: hoe repareer en vervangen van lamp en batterijen aan de microscoop en draden

Bedoel je een microscoopje met een spiegeltje en aan de andere kant van dat spiegeltje een gloeilampje? De batterijen worden doorgaans in de voet geplaatst, zoals bijvoorbeeld dit?
In dat geval mag je aannemen dat het niet de moeite loont daar veel tijd en energie in te stoppen: het is speelgoed.
Thionyl

Re: hoe repareer en vervangen van lamp en batterijen aan de microscoop en draden

Oude microscoop gebruikt geen LED lampjes. Waarom LED? Ook oude lampjes zijn nog wel verkrijgbaar en dus te vervangen, denk ik,
LiA
Yvan_be

Ze hebben hun voordelen, ook bij oude(re) microscopen: een homogener lichtgevend vlak dan wat mogelijk is met gloei-/halogeenlampen, hoge lichtopbrengst bij laag stroomverbruik, enz. Er is inmiddels een heel industrietje ontstaan om legendarische oude microscopen zoals de Zeiss Standards, de Wild M 20 enzovoort uit te rusten met LED-verlichting.
Mijn punt is vooral dat het weinig zin heeft een onbeduidend (speelgoed)microscoopje uit te rusten met een LED-verlichting die meer tijd, moeite en geld kost dan het microscoopje waard is.

Thionyl

OK, kost wat moeite, laat het over aan Lars. Dus Lars, geef wat meer informatie over de situatie nu. Indien mogelijk een fotootje. 
Denk dat één witte LED wel genoeg is. Of je de moeite ervoor wilt nemen is dan verder jouw zaak, om de kosten hoef je het niet te laten. Een witte LED uit een fietslampje is prima bruikbaar, hoewel sommige dat te wit vinden en er zijn "warmere" soorten. Maar die zal je dan kopen moeten.

Een witte LED "brandt" op ca 3,0 -3,3 Volt. Onder 3,0 Volt brandt ie niet en boven 3,3 Volt is ie snel kapot
Maar een LED is een zogenaamd stroomgestuurd elektronika-onderdeel en dus kun je volstaan met een weerstand in serie met de LED en een batterij van 4,5V (zo'n platte bijv.), maar je kunt ook een  Li-ion batterij van 3,7 V nemen uit een oude telefoon bijv. 

Dan gaan we berekenen wat de weerstand ongeveer moet worden. 

Met de 4,5 V batterij: 

Spanningsverschil batterij met LED is: 4,5- 3,0V = 1,5 volt. De LED gebruikt 10-20 mA, zeg 0,01 A

wet van Ohm: R=U/I dus R= 1,5/0,01= 150 Ohm.  De weerstand mag wat kleiner of groter zijn, zo tussen ca 100 - 200 Ohm. Maar denk dat 150 Ohm een veilige waarde is. En een 1/4 watt is prima bruikbaar. 
Wel heeft een LED een + en een -, dus eventueel de batterij-aansluiting omdraaien als ie het niet doet.

Schema:  

(+) --[weerstand]----I>I-----(-)       (+) en (-) zijn de batterijpolen en je kan er ook een schakelaar nog tussen zetten.

Daarnaast moet je kijken hoe je de LED in de microscoop moet plaatsen, zodat je een goed verlichtingsvlak krijgt. Misschien kun je hem plaatsen via de fitting die nu gebruikt wordt door je gloeilampje. Kunnen we het later over hebben. 

Misschien dat je denkt dat 2 cellen 1,5V net precies 3V geven, maar dat is net te kritisch en onbetrouwbaar.

Als je een Li-ion batterij wilt gaan gebruiken dan hoor ik het wel, is misschien wat lastiger en vereist wat meer uitleg.
LiA

Terug naar “Elektrotechniek”