Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
BertPleizier
Artikelen: 0

Druk berekenen in gasflesje

Hallo allemaal,

Ik heb een aparte vraag over de druk in een nieuw, klein gasflesje: wie kan dit voor mij uitrekenen?

Ik heb op dit moment een onkruidbrander welke oorspronkelijk werkt op losse gasflesjes. Deze zijn met mijn grote tuin echter snel leeg en bovendien zijn ze vrij prijzig. Ik wil de onkruidbrander daarom met een slang aansluiten op een camping gasfles omdat je dan langer kunt werken en het is goedkoper.

Enige probleem is dat de onkruidbrander zelf geen drukregelaar heeft en de druk in een grote gasfles moet worden teruggebracht, zodat de onkruidbrander hiermee overweg kan. Om te weten te komen welke drukregelaar ik op de grote gasfles moet aansluiten, moet ik dus weten welke druk er in de kleine gasflesjes zit (want die schroef je direct op de onkruidbrander, zonder drukregelaar). Als deze druk X is, en ik koop een drukregelaar die de druk terug brengt tot X, dan moet alles werken.

Gegevens van de kleine gasflesjes:
- Inhoud 600 ml;
- Het gas is een mengsel van 30% propaangas en 70% butaangas;
- Het totaalgewicht van een vol gasflesje is 330 gram;
- Het gewicht van een leeg gasflesje is 115 gram (dus het gas heeft een gewicht van 330 – 115 = 215 gram).
-  Laten we bij de berekening uitgaan van een kamertemperatuur van 20 graden celcius.

Gegevens over propaan- en butaangas zijn te zien op: http://propaangas.be/nl/eigenschappen-van-propaangas
Pinokkio
Pluimdrager

Re: Druk berekenen in gasflesje

Ik wil de onkruidbrander daarom met een slang aansluiten op een camping gasfles
Wat is de samenstelling van de inhoud van de campinggasfles?
Wat staat er op de fles?

De druk in een gasfles is simpelweg de dampdruk van de vloeistof in de gasfles bij zijn temperatuur.

Als de grote campinggasfles dezelfde vloeistofsamenstelling bevat als de kleine gasflesjes dan is er geen probleem om de campinggasfles te gebruiken.

Als het campinggas meer dan 30 % propaan bevat zal zijn gasdruk groter zijn dan in de kleine gasflesjes en heb je een drukregelaar nodig.

Als het campinggas minder dan 30 % propaan bevat zal zijn gasdruk juist lager zijn dan in de kleine gasflesjes.
BertPleizier

De originele (bij de onkruidbrander horende) gasflesjes bevatten 100% butaangas. Laatst had ik een ander merk gasflesje gekocht en de brander werkte hier ook prima op, maar deze had een mengsel van 30% propaangas en 70% butaangas. Dit zag ik overigens pas later toen het gasflesje al leeg was.

De grote campinggasfles die ik wil gaan gebruiken bevat 100% propaangas. De druk hiervan is inderdaad hoger dan van butaangas of een mengsel van butaan en propaan.

De vraag is dus welke drukregelaar moet er op de 100% propaangasfles om de ontkruidbrander (veilig) te laten werken, wetende dat hij normaal gesproken op 100% butaan of op een mengsel van 30% propaangas en 70% butaangas werkt.

PS: de druk van het gas in de kleine gasflesjes wordt dus enkel bepaald door de dampdruk en niet door bijvoorbeeld de hoeveelheid gas die in een bepaalde afgesloten "ruimte" (het gasflesje) wordt gestopt? Als je bijvoorbeeld meer lucht in een afgesloten fles pompt, neemt immers ook de druk toe.
Pinokkio
Pluimdrager

Een campinggasfles, of kleine gasflesjes voor branders, of zelfs simpele gasaanstekers, bevatten allemaal vloeistof en de gasdruk erin is de verzadigde dampdruk bij de temperatuur.

Bij 20 oC is de verzadigde dampdruk van 100 % propaan 8,3 bar absoluut, oftewel 7,3 bar overdruk,

Butaan is een mengsel van i-butaan en n-butaan welke een verschillende dampdruk hebben, maar je weet nooit welke mengselsamenstelling je koopt.

Bij 20 oC is de verzadigde dampdruk van 30 % propaan / 70 % butaan 4 - 5 bar absoluut, oftewel 3 - 4 bar overdruk,

Bij 20 oC is de verzadigde dampdruk van 100 % butaan 2 - 3 bar absoluut, oftewel 1 - 2 bar overdruk,

Bij een hogere of lagere temperatuur zijn deze getallen ook hoger of lager.

Ik denk trouwens niet dat je een echte drukregelaar nodig hebt. Een simpel kraantje om met de hand de grootte van de gasvlam te regelen lijkt me goed genoeg.
BertPleizier

Op de onkruidbrander zelf zit een draaiknopje waarmee je de vlam groter en kleiner kunt maken. En op een grote gasfles zit ook een regelknop.

Omdat er bij de originele gasflesjes op de onkruidbrander ook geen drukregelaar gebruikt wordt  zou je best gelijk kunnen hebben dat je op een grote gasfles ook geen drukregelaar nodig hebt, omdat de druk in de gasfles immers gelijk is (bij gelijk gas) tussen een grote en kleine gasfles.

Alleen een slangbreukbeveiliging op de gasfles zou dan voldoende zijn.
BertPleizier

PS: ik hoor van andere mensen die ik om raad heb gevraagd dat ik een 0,3 of 0,5 mbar drukregelaar nodig heb. Weer andere zeggen dat ik 2bof 2,5 bar nodig heb.
tempelier

Ik zou zeker eens kijken of je wel zomaar van butaan op propaan kunt overschakelen.
Soms moeten daarvoor aanpassingen worden gepleegd.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
BertPleizier

Ik merkte geen verschil tussen 100% butaan en 30% propaan en 70% butaan. Zou 100% propaan dan ook niet gewoon kunnen?
tempelier

BertPleizier schreef: Ik merkte geen verschil tussen 100% butaan en 30% propaan en 70% butaan. Zou 100% propaan dan ook niet gewoon kunnen?
Ik weet dat niet.
Wel wet ik dat niet, wel weet ik dat het verschil uit maakt of je op aardgas of butaan stookt.

Het was ook maar een hint om je hierover te informeren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Pinokkio
Pluimdrager

Hoe groter de gasdruk voor de brander, des te groter de vlam en des te meer gas verstook je.

Dus zelfs al zou de brander geen probleem hebben met de hoge propaandruk, dannog is het beter om de gastoevoer wat te knijpen (waardoor de druk voor de brander daalt) om geen onnodig grote vlam te krijgen, wat verspilling is, of wellicht zelfs gevaarlijk.
BertPleizier

Ik ben bij de lokale CV- installatie winkel geweest en de verkoper vertelde mij dat alle dakbranders (en dat zijn ook onkruidbranders) werken op de volle flesdruk. Daarom is er ook geen drukregelaar of reduceerventiel nodig.

Ik heb wel bij hem een slangbreukventiel gekocht. Nu nog even de juiste nippel bestellen en ik kan de boel testen.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het vakforum en is dus verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Natuurkunde”