Hallo allemaal,
Ik heb een aparte vraag over de druk in een nieuw, klein gasflesje: wie kan dit voor mij uitrekenen?
Ik heb op dit moment een onkruidbrander welke oorspronkelijk werkt op losse gasflesjes. Deze zijn met mijn grote tuin echter snel leeg en bovendien zijn ze vrij prijzig. Ik wil de onkruidbrander daarom met een slang aansluiten op een camping gasfles omdat je dan langer kunt werken en het is goedkoper.
Enige probleem is dat de onkruidbrander zelf geen drukregelaar heeft en de druk in een grote gasfles moet worden teruggebracht, zodat de onkruidbrander hiermee overweg kan. Om te weten te komen welke drukregelaar ik op de grote gasfles moet aansluiten, moet ik dus weten welke druk er in de kleine gasflesjes zit (want die schroef je direct op de onkruidbrander, zonder drukregelaar). Als deze druk X is, en ik koop een drukregelaar die de druk terug brengt tot X, dan moet alles werken.
Gegevens van de kleine gasflesjes:
- Inhoud 600 ml;
- Het gas is een mengsel van 30% propaangas en 70% butaangas;
- Het totaalgewicht van een vol gasflesje is 330 gram;
- Het gewicht van een leeg gasflesje is 115 gram (dus het gas heeft een gewicht van 330 – 115 = 215 gram).
- Laten we bij de berekening uitgaan van een kamertemperatuur van 20 graden celcius.
Gegevens over propaan- en butaangas zijn te zien op: http://propaangas.be/nl/eigenschappen-van-propaangas