Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
draaiert
Artikelen: 0

Maximale massa die een motor in beweging kan zetten

Beste,

Ik zit met het volgende,

Ik heb een electromotor van 4,2KW, deze drijft een stalen rond lichaam aan, alleen nu wil ik weten hoe groot dit werkstuk maximaal mag zijn.

Zou iemand weten hoe ik hier aan moet beginnen?

mvg
klazon
Pluimdrager

Re: Maximale massa die een motor in beweging kan zetten

Als dat ronde lichaam moet gaan draaien dan maakt het in principe niet uit. Alleen kan het wat langer duren voor het op toeren is als dat lichaam erg groot is.
Daarbij speelt de diameter een grotere rol dan de lengte.
Dus kom eens met concrete gegevens.
Back2Basics

[kW] is een eenheid van vermogen. Dus hoeveel energie er per seconde kan worden geleverd, of overgedagen.
Je vraagt nu iets over de afmetingen van wat er kan worden aangedeven, maar wellicht bedoel je iets van massa.
Wanneer je de eenheid [W] in SI eenheden noteert, krijg je [(kg ·m2)/s2], anders geschreven is dat [(kg·m/s2)·m]. Daarin kun je al zien dat het iets met massa en snelheid of versnelling te maken heeft, oftwel met tijd.
Daarom wordt ook gevraagd om nadere gegevens: binnen welke tijd wil je welke snelheid hebben bereikt met 4200 [W] aan vermogen.
Benm

Veronderstelt dat het uberhaupt in beweging komt natuurlijk, als de statische wrijving groter is dat het maximale koppel van de motor gebeurt er niets (afgezien van een geroosterde motor). Maar dat hangt inderdaad vooral van andere factoren dan alleen het vermogen af. 
Victory through technology
draaiert

Het gaat er juist om of de motor het wel aankan, dit omdat ik aan het kijken ben of het mogelijk is de maximale spandiameter van een rondslijpbank te vergroten. Het huidige maximale werkstuk is Ø640x6000 en dit zal gaan naar Ø840x6000, dit komt neer op een massa van 15152kg die naar 26102kg zal gaan(staal). Deze gewichten zullen waarschijnlijk nooit bewerkt moeten worden omdat overige machinedelen dit ook niet aankunnen.

Nu wat wil ik graag weten:
- Kan onze motor het huidige maximale werkstuk kunnen laten draaien?
- Kan onze motor het werkstuk na de vergroting laten draaien?
- Wat is de maximale massa van ons werkstuk dat onze motor kan laten draaien?
Michel Uphoff
Moderator

Wat is de maximale massa van ons werkstuk dat onze motor kan laten draaien?

Zoals eerder al gezegd, is daar zo geen antwoord op te geven. Zelfs een motor van een paar honderd Watt kan zo'n zware massa laten ronddraaien, zij het dat er dan erg weinig wrijvingsverliezen moeten zijn, en het langer duurt voor de zaak op het gewenste toerental gekomen is.

Je stelt het volgende: "Het huidige maximale werkstuk is Ø640x6000". Hoe weet je dat?
Er zijn bij deze rondslijpbank vast specificaties geleverd t.a.v. maximale massa, dimensies van het werkstuk en toerental. Hebben jullie die, en wat wordt er in de specs vermeld?

Als we even aannemen dat het ronddraaien en bewerken van een werkstuk van 64 cm diameter en 15 ton een wrijving oplevert die tegen het continue vermogen dat de hoofdmotor kan leveren aan zit, dan kan je er van uit gaan dat een (veel) groter werkstuk de motor bij gelijk blijvende verspaning zal overbelasten.

Maar waarschijnlijk staat er ook in de specs hoeveel materiaal er verspaand kan worden bij een bepaalde diameter en toerental. Mogelijk (maar dat is niet meer dan een gok van mij) is het dan te doen om met dezelfde motor een duidelijk groter werkstuk te laten draaien, zolang de verspaningsdiepte dan duidelijk kleiner wordt gehouden. Vooropgesteld dat de machine gebouwd is om een dergelijke massa te bewerken.

Deze gewichten zullen waarschijnlijk nooit bewerkt moeten worden omdat overige machinedelen dit ook niet aankunnen.

Als je dit zo stelt, begrijp ik de reden van de vraag niet.

Terug naar “Natuurkunde”