Professor Puntje schreef: En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.
Professor Puntje schreef: En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.
sterfhuisconstructie schreef: NEEN
Een vijfdegraadsvergelijking kan wel worden opgelost numeriek (bij benadering ) of via een andere methode uitgevonden door HERMITE maar de vraag was of er een formule was om het op te lossen zoals voor de 2e graad ,3e graad en 4e graad
Ik heb een experimentele oplossingsmethode voor de vijfdegraadsvergelijking bedacht, maar ik weet niet of het helemaal klopt. Zie mijn bijlage.Professor Puntje schreef: OK - gebruik nu je formules om hier een antwoord op te geven:
Tempelier, bedankt voor jouw correctie. Met behulp van Cardano's oplossingsmethode: x=y-(b/5a) en Ferrari's oplossingsmethode:tempelier schreef: Bij de derde regel gaat het fout, dat is alleen maar waar geldt: f=0.
Voor de vergelijking x5 + x + c = 0 heb ik oplossingsmethode bedacht met gebruikmaking van Cardano's en Ferrari's oplosingsmethodes. Wanneer je fouten vindt in mijn oplossingsmethode dan zou ik op prijs stellen dat aan mij kenbaar te maken. Een bijlage van mijn oplossingsmethode vind je in:Professor Puntje schreef: En wat is nu je exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0?
Inderdaad Professor Puntje, bedankt voor jouw correctie. Voor de vergelijking x5 ± x + c = 0 is mijn oplossingsmethode wel van toepassing, tenzij er meer fouten in mijn oplossingsmethode zijn. Een bijlage van mijn herziene oplossingsmethode vind je in:Professor Puntje schreef: Eerste fout:
Beide kanten kwadrateren introduceert vaak extra oplossingen die voor de oorspronkelijke vergelijking niet opgaan.
Voor een uitleg voor: Wat gebeurt hier:, kun je vinden in mijn bijlage:Professor Puntje schreef: Wat gebeurt hier:
vreemd.png
Professor Puntje schreef: OK. Dan hebben we nu dus dat de gezochte reële oplossing van:
x5 + x + c = 0 (1)
voor z=0 ook een oplossing is van de vergelijking:
(x + z)2 = (x5 + c)2 + 2zx + z2 (2)
De vraag is wat we daarmee opschieten....
317070 schreef: Daar zit nog een tekenfout in, lijkt mij. x=1 en c=2 is een oplossing voor de eerste, maar niet voor de tweede