evond
Artikelen: 0

momenten berekenen

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over 2 steunpunten van een bordes wat ik wil gaan uitrekenen, maar ik ben helemaal kwijt hoe ik dit moet aanpakken.
Van een collega heb ik begrepen dat het gewicht van het bordes verdeeld wordt over de 2 steunpunten, zie bijlage. 
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet uitrekenen.
Bijlagen
db
db 1384 keer bekeken
Safe
Pluimdrager

Re: momenten berekenen

Ken je de momentenstelling? Zo ja, ga uit van een gelijkmatig verdeeld gewicht G(=mg) en van reactiekrachten L (links) en R. Wat is de richting van deze krachten. Welk evenwicht heb je nu verticaal ... en verder de M-st ...
evond

Safe schreef: Ken je de momentenstelling? Zo ja, ga uit van een gelijkmatig verdeeld gewicht G(=mg) en van reactiekrachten L (links) en R. Wat is de richting van deze krachten. Welk evenwicht heb je nu verticaal ... en verder de M-st ...

Hallo Safe,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet van de momentenstelling dat de som 0 moet zijn omdat het geheel dan in evenwicht is, alleen ik slaag er nu niet in om de reactiekrachten te berekenen. Op internet vind ik voornamelijk voorbeelden waarbij de steunpunten op de beide uiteinden zitten en niet zoals in mijn voorbeeld hierboven. Ik zal gerust iets missen, maar ik kom er nog steeds niet echt uit.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Verplaatst naar klassieke mechanica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
evond

Jan van de Velde schreef:

Opmerking moderator

Verplaatst naar klassieke mechanica

Excuses, ik wist niet precies waar ik dit vraagstuk het beste kon plaatsen.
Safe
Pluimdrager

evond schreef:  
Hallo Safe,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet van de momentenstelling dat de som 0 moet zijn omdat het geheel dan in evenwicht is, alleen ik slaag er nu niet in om de reactiekrachten te berekenen. Op internet vind ik voornamelijk voorbeelden waarbij de steunpunten op de beide uiteinden zitten en niet zoals in mijn voorbeeld hierboven. Ik zal gerust iets missen, maar ik kom er nog steeds niet echt uit.

1. Maak een tekening met daarin de krachten G, L en R,
2. Welk evenwicht geldt verticaal ...
3. Pas daarna de M-st toe ...

Als dit niet lukt, geef dan aan wat het probleem is in deze punten ...
evond

Safe schreef:  
1. Maak een tekening met daarin de krachten G, L en R,
2. Welk evenwicht geldt verticaal ...
3. Pas daarna de M-st toe ...

Als dit niet lukt, geef dan aan wat het probleem is in deze punten ...

Ik denk dat ik het helemaal kwijt ben. Het gewicht is 675kg = 6750N. Dit komt neer op 1350Nm (6750 : 5). Voor L kwam ik hiermee op 1350Nmx0,54m = 729N. Bij R kom ik volgens de zelfde formule op 1350Nmx3,07m = 4144N. Alleen heb ik het idee dat ik op deze manier volledig de verkeerde kant op ga en de berekening niet goed maak...

Bijlagen
Vraagstuk
Vraagstuk 1379 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

bordes
bordes 1424 keer bekeken

momentevenwicht:
Zwaartekracht op het bordes van 6750 N (afgerond) heeft een moment rond dat ene steunpunt met de klok mee van
6750 N x 0,57 m = 3848 Nm

Dat linkse steunpunt zal dus een gelijk moment tegen de klok in moeten uitoefenen, en dus zal dat "steun"punt met een kracht van 3848 Nm : 1,39 m = 2768 N dat bordes naar beneden moeten trekken. Ofwel, zet een blok beton van 277 kg op dat linkse steunpunt en de boel zal nét in evenwicht zijn.

krachtevenwicht:
Voor krachtevenwicht dient dan alleen dan middelste steunpunt, en dat moet dus 675 + 277 = dik 950 kg kunnen dragen

Aannemende dat dat bordes voor meer is bedoeld dan alleen daar mooi te liggen zijn, vraag ik me af waar je mee bezig bent, want hiermee hebben we tot nu toe nog  alleen een berekening voor een dure maar verder nutteloze wip gemaakt in een windstille omgeving.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Safe
Pluimdrager

De antwoorden zijn (minder) belangrijk, het gaat erom wat je opschrijft en waarom ...
Je hebt een tekening, maar de krachten G, L en R zie ik niet ...
Safe
Pluimdrager

Blijkbaar heb je de (reactie)krachten op de uiteinden ... ?
Dat kan natuurlijk niet, deze krachten kunnen alleen maar in de steunpunten aangrijpen ...
boertje125

Jan van de Velde schreef: Afbeeldingbordes.png

momentevenwicht:
Zwaartekracht op het bordes van 6750 N (afgerond) heeft een moment rond dat ene steunpunt met de klok mee van
6750 N x 0,57 m = 3848 Nm

Dat linkse steunpunt zal dus een gelijk moment tegen de klok in moeten uitoefenen, en dus zal dat "steun"punt met een kracht van 3848 Nm : 1,39 m = 2768 N dat bordes naar beneden moeten trekken. Ofwel, zet een blok beton van 277 kg op dat linkse steunpunt en de boel zal nét in evenwicht zijn.

krachtevenwicht:
Voor krachtevenwicht dient dan alleen dan middelste steunpunt, en dat moet dus 675 + 277 = dik 950 kg kunnen dragen

Aannemende dat dat bordes voor meer is bedoeld dan alleen daar mooi te liggen zijn, vraag ik me af waar je mee bezig bent, want hiermee hebben we tot nu toe nog  alleen een berekening voor een dure maar verder nutteloze wip gemaakt in een windstille omgeving.

Jan als de steunpunten ook trek kunnen opnemen is de constructie gewoon een veilig principe de ook bij wind of overbelasting blijf werken.
Jan van de Velde
Moderator

dat kan ik echter maar matig rijmen met
evond schreef: ..//.. dat het gewicht van het bordes verdeeld wordt over de 2 steunpunten, zie bijlage. 

Maar uiteraard is er een technische oplossing om zo'n bordes te maken
king nero

Hetgewicht is 675 kg

Is dit het gewicht per lopende meter, per vierkante meter, het eigengewicht, ... ?

Hou er rekening mee dat je dit moet berekenen in de meest ongunstige situatie, dus indien dit het gewicht per vierkante meter is, reken je enkel met dit gewicht op de rechtse kant van het meest rechtse steunpunt. Een variabele belasting mag je niet gebruiken om evenwicht te maken.

Terug naar “Klassieke mechanica”