Hallo allen, dit is mijn eerste post (vraag) op wetenschapsforum. Ik heb helaas geen vrienden of kennissen die goed thuis zijn in de chemie dus hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik wil graag Chloordioxide genereren, en absoluut niet voor consumptie. Doel is om met behulp van de oxiderende werking van de gasvorming zeer hardnekkige en moeilijk toegankelijke stank bronnen zoals nicotineaanslag aan te pakken. Een vergelijkbaar proces wordt onder diverse merknamen verkocht, met name in de USA.
Na veel zoeken en uitpluizen is mijn idee om tweederde deel NaHSO4 (Natriumwaterstofsulfaat/Natriumbisulfaat) poeder met éénderde deel NaClO2 (Natriumchloriet) poeder te mengen en dit vervolgens met een weinig (warm) water te mengen.
Ik hoop dat hierdoor ClO2 ontstaat (met waarschijnlijk wel wat bijproducten) wat zeer goed wateroplosbaar is. Klopt het dat bij gebruik heel weinig water (zeg 1 deel water op 1 deel poeder) het water al gauw verzadigd zal zijn en er gasvormige ClO2 zal ontstaan?
Voordat de waarschuwingen komen: Ik ga er al van uit dat dit proces redelijk exotherm zou kunnen zijn, dat geconcentreerde ClO2 explosief is en snap dat je de boel niet moet inademen etc.
Natuurlijk zijn alternatieve ideeën van harte welkom, de focus moet liggen bij eenvoud en verkrijgbaarheid van de grondstoffen.