Ik denk niet dat een dergelijk onderzoek is gedaan. Maar je kan er heel globaal wel wat over zeggen:
Als we alleen kijken naar de radiale snelheid (naar ons toe, van ons af) dan kan je in principe grofweg schatten of een ster uit het zicht verdwijnt, of juist in beeld komt (en bij uit zicht bedoel ik dan zwakker worden dan magnitude 6 , en bij in zicht komen helderder dan magnitude 6 worden). Magnitude 6 is de helderheid van een ster die met een gezond jong oog bij uitstekende waarnemingsomstandigheden nog net gezien kan worden.
Van de 8 meest nabije sterren naderen er 5 ons en 3 verwijderen zich. De gemiddelde afstand tot die sterren nu is pakweg 13 lichtjaar. De 3 verwijderende sterren bewegen met een gemiddelde snelheid van 94 km/s van ons af. De 4 naderende sterren doen dat met een gemiddelde snelheid van 79 km/s.
De gemiddelde magnitude van de verwijderende sterren is nu 6,7, dus zijn de eigenlijk net niet zichtbaar voor het blote oog. Maar over zeg eens honderdduizend jaar staan ze op 30 lichtjaar, en zijn dan dus ongeveer 5 keer lichtzwakker. Met magnitude 8,7 zijn ze volstrekt onzichtbaar geworden voor het blote oog.
De gemiddelde magnitude van de 5 naderende sterren is 6,84. Ook die sterren zijn dus net niet met het blote oog zichtbaar, maar worden dat redelijk snel wel. Ze hoeven maar ruwweg 2 keer helderder te worden en dus 1,4 keer dichterbij te komen, dat is ongeveer 5 lichtjaar. Met hun naderingssnelheid worden ze over 20.000 jaar met het blote oog zichtbaar.
Ik heb het alleen gehad over de radiale snelheid, maar veruit de meeste sterren hebben ook een transversale snelheid (dwars op de kijkrichting) en die ligt soms flink hoger dan de radiale- .
Wat je hieruit mag concluderen is dat al over enige honderdduizenden jaren:
- de sterrenhemel er totaal anders uitziet dan nu
- dat er veel sterren uit het zicht verdwenen zijn
- dat er veel nieuwe sterren in het zicht gekomen zijn
Maar exacte cijfers leveren is vooralsnog niet echt mogelijk. Ik ben uitgegaan van de huidige onderlinge snelheden, maar die snelheden zijn niet constant, want andere sterren en massa's in de Melkweg hebben ook hun invloed en daardoor wijzigt het zwaartekrachtdecor voortdurend. We hebben nog niet echt goed zicht op alle bewegingen binnen de Melkweg, en dat is wel nodig wil je goede voorspellingen doen.
Maar daar gaat verandering in komen met de meest recente sprong voorwaarts in de astrometrie: Zie het
Gaia topic.
Mogelijk wat off-topic, maar toch:
Er is ook een andere manier om er naar te kijken (..). Die magnitude 6 is vrijwel overal in Europa volstrekt onhaalbaar geworden. 60% van de Europeanen kan zelfs de Melkweg niet meer zien. In die zin hebben we met onze lichtvervuiling in pakweg 60 jaar al bereikt dat het overgrote deel van de sterren niet meer zichtbaar is.
- 864x486 3032 keer bekeken
Alleen in de zwarte gebieden is het nog echt donker 's nachts. Bron: NOS
Ik denk dat de mond van de gemiddelde Europese stedeling echt openvalt van bewondering als ze ooit eens op een echt donkere locatie naar een strak stralende hemel (vooral op het zuidelijk halfrond) mogen kijken.