De gemeenteraad van de gemeente waar ik woon heeft vorig jaar beslist de straatverlichting in een flink aantal straten te doven tussen 22h en 06h.
De reden daarvoor was in eerste instantie economisch: op die manier kan jaarlijks enkele tienduizenden Euro's bespaard worden, zonder dat het iemand pijn doet.
Aanvankelijk was er enig protest te horen van burgers, die voor de dag kwamen met beklijvende bedenkingen over mogelijke booswichten, verborgen in de bosjes en meer van dat soort verhalen, die volgens mij eerder in 18e of 19e eeuwse romans thuishoren. Dat verstomde allemaal nogal snel toen beloofd werd dat de maatregel op regelmatige tijdstippen zou geëvalueerd worden, ook wat het veiligheidsaspect betreft.
Midden vorige week was het dan zover in mijn straat. Ik heb afgelopen vrijdagnacht even mijn hoofd buitengestoken. Er was een gat in de wolken en Ping! Daar waren ze, de grote en kleine steelpan. Niet meer zoeken! Niet dat het hier nu aardedonker is, maar het is wel een fikse verbetering.
Amateur-astronomen moeten hun lokale bestuurders contacteren en hen wijzen op de besparingsmogelijkheden!