Het berekenen van de werkelijke culminatiehoogte is ongemeen complex.
Het vuistregeltje dat jij geleerd hebt (90-breedtegraad plus 15 boogminuten stijging per dag na de lente) klopt wel, maar is zeer onnauwkeurig. Zie de rode lijn, die jouw benadering weergeeft.
- hoogte_zon 11191 keer bekeken
globale culminatiehoogte Zon op 52°
Kijken we alleen naar de klimming van de Zon, dan neemt die eerst snel en dan steeds trager toe ongeveer overeenkomstig een sinusgolf. Daarom worden de dagen tussen half februari en half mei snel langer en verandert de daglengte tussen half mei en half juli maar heel weinig:
Voorbeeldjes:
Op 20 maart 2013 (astronomische lente) stond de Zon recht boven de evenaar, en was de culminatiehoogte op die dag bij jou dus 90-50.8 = 39.2°. Een dag later was dat 39.62°, een verschil van 0.42 graden (snel stijgende flank sinus).
Op 19 juni is de culminatiehoogte 62.63° en een dag later 62.64°, een verschil van 0.01 graden (nauwelijks verlopende top sinus).
Je zou dus met inbrengen van een sinusfunctie al flink wat nauwkeuriger zijn, maar echte precisie heb je nog lang niet.
De hoogste stand van de Zon is niet altijd om 12 uur precies en ook niet precies in het zuiden (of noorden op het zuidelijk halfrond). Als je iedere dag om 12 uur zou kijken naar de Zon, dan staat deze niet alleen hoger of lager maar schuift ook een paar graden oost en westwaarts, en beschrijft een vervormde 8, een
analemma.
- Analemma 11180 keer bekeken
Analemma, afwijking tijdsvereffening en inclinatie van de Zon door een jaar heen
De Aarde draait niet in een cirkel maar een ellips, de lente is nooit op 21 maart om 12 uur precies, en de culminatiehoogte is ook nog afhankelijk van de geografische lengte, van het Aarde-Maan systeem en op den duur ook van tragere fenomenen als de precessie van de Aardas, et cetera. Hoe preciezer je het wilt berekenen hoe ingewikkelder het wordt.
Wil je een bescheiden beginnetje maken met de berekening dan kan je
DIT eens doornemen, wil je nog nauwkeuriger dan wens ik je sterkte.
Meer praktisch vind ik de sterrenkundige calculator van stichting de Koepel
klik die mij informeert dat vandaag de culminatiehoogte van de Zon bij jou 50.19 graden was, oftewel 4 graden meer dan dat vuistregeltje aangaf.
Maar jouw invalshoek is dus grofweg wel correct
.