loekiedeleeuw
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

skywatcher schreef:tuurlijk wel :shock:

het is niet zo dat die andere montering volkomen onbruikbaar is
hmmm.... klinkt enigzins ironisch :?:

Maar als ik het goed begrijp, is een duurdere montering voor fotografie beter, daar komt het op neer toch?

Maargoed, niemand zal het waargenomen object zo (mooi) kunnen (gefotografeerd) zien als jij het door je telescoop hebt gezien.
skywatcher

Maar als ik het goed begrijp, is een duurdere montering voor fotografie beter, daar komt het op neer toch?
daar komt het op neer
Maargoed, niemand zal het waargenomen object zo (mooi) kunnen (gefotografeerd) zien als jij het door je telescoop hebt gezien.
mee eens

die fotoos zijn prachtig,maar het heeft toch iets speciaals als je het in 't echt ziet

zelfs al is het zonder die kleuren en details
loekiedeleeuw

Ik had nog een vraag, ik woon in een rustige woonwijk van een kleine stad, stel dat ik met een dergelijke dure telescoop ga waarnemen, in welke mate zal het beeld dan vervagen door lichtverstrooing?

Er zijn wel plekken buiten de wijk (lantaarns op afstand), bijv. het park waar ik kan waarnemen, maar zou de lichtverstrooing daar te verwaarlozen zijn?

(Zou wel handig zijn om te weten voor ik duizenden euro's uit ga geven en achteraf merk dat er geen waarneemmogelijkheden zijn :shock: )
skywatcher

lichtvervuiling kan zeer vervelend zijn

om een voorbeeld te geven een fotoo van waar ik woon (rode stip)

Afbeelding

ik heb geen tuin en geen auto

toch ben ik er zojuist in geslaagd m17 m16 m26 en m27 te pakken te krijgen met een 5" mak

ik moet er wel bijzeggen dat ik gebruik gemaakt heb van een orion ultrablock en een Baader OIII filter voor m16 en m17

vanuit verlichtte steden zijn open sterrenhopen goed te zien en planetaire nevels ook

lastiger zijn de sterrenstelsels behalve de heldere

met die kijker van jou zal veel meer te zien zijn dan met de 5" mak :shock:

natuurlijk als je die kijker kan meepakken op verplaatsing zal dat veel schelen
loekiedeleeuw

er zijn dus ook filters om verstrooiing van licht bij specifieke objecten te compenseren, handig, denk dat ik er ook een paar aanschaf. :shock:

Ook een kwestie van ervaring denk ik, naarmate je meer gewend bent aan je telescoop zal je steeds meer gaan/kunnen zien. ;)

En heb je die objecten dan vanuit je woonplek waargenomen?

Of heb je 'n donkerder plekkie opgezocht?

(je hebt trouwens wel veel telescopen hehe..... :?: )
skywatcher

er zijn dus ook filters om verstrooiing van licht bij specifieke objecten te compenseren, handig, denk dat ik er ook een paar aanschaf.
die filters helpen zeer goed bij nevels (planetaire en emissie) maar zullen niet helpen bij sterrenhopen en sterrenstelsels
Ook een kwestie van ervaring denk ik, naarmate je meer gewend bent aan je telescoop zal je steeds meer gaan/kunnen zien
daarstraks was ik op zoek naar m17 en vond die niet tot ik een ultrablock gebruikte ,nadien zag ik die ook zonder al was dat moeilijker 8)
En heb je die objecten dan vanuit je woonplek waargenomen?
ik kijk voornamelijk thuis vanop een ingebouwde balkon(waar nu ook ramen instaan :shock: ) want transport voor die kijkers heb ik niet
je hebt trouwens wel veel telescopen
en der zullen er waarschijnlijk nog bijkomen :?:
Sietse

Beste mensen,

Aangezien ik al mijn hele leven geinteresseerd ben in de sterrenhemel, ik al gek wordt als ik door de verrekijker naar de hemel kijk, ik binnenkort een flink budget heb, wil ik een (of twee) telescoop (en) aanschaffen.

Ik zat te denken aan een grote refractor omdat mijn voorkeur naar planeten uitgaat. Ik heb hier en daar flink wat gelezen. Mijn oog is gevallen op de volgenden:

Bynolyt Bynostar LE 120/1000 --> goedkoop, lekker grote diameter.

Sky-Watcher 120mm --> goedkoop, lekker grote diameter.

Vixen ED100Sf-Porta --> lijkt mij van betere kwaliteit.

Die laatste heeft een iets kleinere diameter. Hoe belangrijk is dat?

Uit mijn vorige hobby weet ik, hoe duurder hoe beter, dus dat zal hier ook wel gelden.

Welke zal ik nemen? Is de Vixen zijn extra geld waard?

Ook nog handig om te weten is dat foto's maken mij wel erg leuk lijkt. Is dit mogelijk bij deze telescopen? En wat voor camera (prijs?) moet ik er dan opschroeven?

Zoals ik al zei is geld niet echt een probleem. Misschien dat ik later nog eens een mooie 279 mm reflector koop. Maar eerst maar eens met bovenstaande beginnen.

Groeten, Sietse.
Anonymous

Je moet bedenken dat je voor de prijs van een achromaat een reflector met ongeveer 2x zo grote diameter kan krijgen.

Op zich klopt het wel dat een achromaat een beter contrast geeft, hoewel ik niet denk dat dat opweegt tegen de capaciteiten van een reflector.

De diameter van een telescoop bepaalt hoeveel licht opgevangen, en de vergroting van een telescoop.

Kortom, de diameter bepaalt voor een groot deel de capaciteit van een telescoop.

Met een spiegeltelescoop van dezelfde prijs kun je veel meer details van planeten waarnemen, eventueel kun je ook nog filters gebruiken.

Wat ook van uiterst belang is, is de montering.

De massa van de ota moet in verhouding zijn met de massa van de montering.

Het is dus van belang dat het stafief relatief zwaar is, zodat het beeld stil blijft staan.

Deze telescoop bijv: Vixen ED100Sf-Porta lijkt me daarom geen goede optie.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar een Schmidt-Cassegrain-telescoop, compact, dicht en relatief goedkoop.

Ik weet zeker dat je met een dergelijke telescoop van dezelfde prijs als de achromaten die je noemde zeker zoveel details van planeten kunt zien etc....

Ik heb een tijdje geleden ook een (heel kleine) reflector gehad en ik had daar meer plezier van dan van een prijsgelijke achromaat.

Bezoek eens de site's van Maede en Celestron bijv:

http://www.celestron.com

http://www.maede.com
Sietse

Harstikke bedankt!

Dan wordt het dus toch een reflector!

Een C8 S-GT (XLT) lijkt me dan een hele mooi. Deze heeft heeft een diameter van 203 mm. Aangezien ik toch het geld heb, en je voor een paar honderd euro meer iedere keer een stapje grotere diameter krijgt, is dat ook wel interessant.

Is het slim om dan bijvoorbeeld voor een C9 of C11 te gaan?
Brinx
Lorentziaan

Hier komt de vervoerbaarheid om de hoek kijken. Ik zit, vermoed ik, in dezelfde situatie als jij en wil ook binnenkort een goede telescoop aanschaffen. Ik heb voor het moment mijn zinnen gezet op de 9.25" van Celestron met XLT, omdat deze nog net te vervoeren is en ook erg goed schijnt te presteren. Een 11" is ook mooi, maar op een gegeven moment moet je de afweging maken of je zo'n grote scoop nog wel makkelijk meekrijgt en opzet. Een gigantische scoop die je nooit gebruikt omdat het zo'n gedoe is met opzetten en vervoeren is natuurlijk minder geschikt dan een wat kleinere waarbij die drempel lager ligt. De enige manier om erachter te komen hoe hoog die drempel is, is om veel gebruikerservaringen te lezen en te letten op de situatie waarin ze die telescopen gebruiken. Hebben ze 'm in een speciaal gebouwd schuurtje staan, of wordt hij meegenomen naar starparties?

Van de 9.25" krijg ik de indruk dat veel mensen 'm wel meenemen naar allerlei plekken. Dat geeft de doorslag voor mij - die 11" lijkt me gewoon te groot. :shock:
skywatcher

Sietse en Brinx

ik denk dat de 9.25" een goede keuze is,ook qua gewicht

deze is iets zwaarder dan de 8"

de 11" daarentegen is toch al een stukje zwaarder
Anonymous

Sietse schreef:Dan wordt het dus toch een reflector!  

Een C8 S-GT (XLT) lijkt me dan een hele mooi. Is het slim om dan bijvoorbeeld voor een C9 of C11 te gaan?
C8 S en C8 S-GT zijn hetzelfde model, de C8 S-GT is computergestuurd, kan handig zijn voor lichtzwakke objecten, let wel, dat dit alleen al honderden euro's extra gaat kosten, het zoeken naar objecten kan op zich ook als sport gezien worden.

In dat geval is de C8 S aan te raden.

Voor de C9,25 geldt hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de montering iets te zwak.

Maar dat is natuurlijk niet aan mij.

Op zich prima telescopen. :wink:
Anonymous

http://www.ganymedes.nl

hier wordt ook celestron verkocht, misschien wel handig..... :shock:
skywatcher

Voor de C9,25 geldt hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de montering iets te zwak.
niet persé als je de kijker visueel gebruikt of om planeten te schieten

als je deepsky wil schieten heb je zeker gelijk :shock:
Anonymous

niet persé als je de kijker visueel gebruikt of om planeten te schieten

als je deepsky wil schieten heb je zeker gelijk ;)

het verschil is in elk geval "merkbaar" :shock:

Terug naar “Sterrenkijken”