canton75
Artikelen: 0

Fiets dynamo als usb lader

Ben al een tijdje aan het proberen om met een fiets dynamo een usb lader te maken om me mobiel op te laden tijdens het fietsen weet niet hoe en wat ik er voor nodig heb

Vast bedankt
klazon
Pluimdrager

Re: Fiets dynamo als usb lader

Simpelste methode: gelijkrichten, afvlakken, stabiliseren.
zie b.v. dit schema:https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html
Voor de stabilisator neem je dan een 7805.

De transformator moet je wegdenken, in plaats daarvan sluit je de dynamo aan.
Benm

Ik vraag me af of dat goed gaat werken. Waarschijnlijk wel als je lang achter elkaar met een redelijke snelheid kunt fietsen, maar met telkens stoppen voor stoplichten en dergelijke denk ik dat het minder kansrijk is. 

Bovendien is een standaard fiets-dynamo eigenlijk iets te krap om dit te kunnen voeden, veronderstelt dat je telefoon gewoon 5v/500mA uit de lader probeert te trekken: Een fietsdynamo levert normaliter nominaal 6V, 500 mA AC, en met de noodzakelijke verliezen in de gelijkrichter en 7805 laat dat erg weinig marge.  
Victory through technology
canton75

iemand zij ook bv pak 5 1,2 volt batterijen + en - van dynamo naar de + en - van de batterijen en  rood en zwart van usb kabel ook verbinden met de + en - van de batterijen kan dat kloppen
klazon
Pluimdrager

Benm schreef: Een fietsdynamo levert normaliter nominaal 6V, 500 mA AC, en met de noodzakelijke verliezen in de gelijkrichter en 7805 laat dat erg weinig marge.  
Je moet dit wel goed lezen. Een fietsdynamo levert 6V als je er 500mA uit betrekt. Trek je minder stroom, dan loopt de spanning al snel op. Kan wel 30V worden in onbelaste toestand.
Door spanningsverliezen in de gelijkrichter en de stabilisator haal je niet de volle 500mA, maar de spanning is geen probleem. Bij 400mA zit je waarschijnlijk al boven de 10V. Tijdens kampeertochten laad ik al jaren mijn telefoon op met de dynamo en dat werkt prima.
canton75 schreef: + en - van dynamo naar de + en - van de batterijen
Dat werkt niet. Een fietsdynamo levert wisselspanning. Er moet dus altijd een gelijkrichter tussen.
Benm

Wat voor telefoon heb je?

Veel smartphones willen de volle 500 mA zonder dat de spanning inzakt tot lager dan pakweg 4.75 volt, gebeurt dat wel dan laden ze vaak niet of zeer traag op. Er zijn meerdere laad-ic's op de markt, maar in de meeste android telefoons zit het type dat de stroom een beetje opvoert, kijkt hoe ver de spanning zakt en dan steeds een stapje verder gaat zolang er voldoende spanning blijft staan (tot 1 a 1.5 ampere). 

Zakt de spanning bij 500 mA al onder de 4.7 volt dan gaat het over op de aanname dat er vrijwel niets beschikbaar is (un-negotiated usb poort op een pc) en blijft het bij 100 mA. Daarmee laad je telefoon wel op, alleen duurt het 2-3 dagen als ie in standby staat ;)
klazon
Pluimdrager

Benm schreef: Wat voor telefoon heb je?
Eentje waar je mee kan telefoneren. :)

Kan best zijn dat een smartphone er geen genoegen mee neemt, maar het is altijd het proberen waard.
Benm

Yeah, ik zou het voor je bouwt eens even proberen met een labvoeding oid, instellen op pakweg 5 volt uit, stroombeperking op 300 mA. Kan zijn dat het toestel een redelijke stroom trekt met die beperking, maar ook van niet. Als dat niet goed werkt heeft het weinig zin om het met een dynamo te proberen. 
jkien
Moderator

Hoeveel inspanning kost het eigenlijk om een smartphonebatterij van 2000 mAh met spierkracht op te laden bij een rendement van 100%? Fietstijd = 2000 mAh / 500 mA = 4 h, dus 4 uur fietsen met dynamo. Met mijn fietsdynamo zou dat geen vakantiepretje zijn. Kan ik niet beter op de camping een zak met water ophijsen in een boom en die via de dynamo terug laten zakken? De boomtak is 3 m hoog. De massa die ik omhoog moet hijsen is UQ/gh = 5*2000*3.6 / 10*3 = 1200 kg. Dat is dus ook niet heel aantrekkelijk op vakantie. Wat zit er toch veel energie in een batterij.
klazon
Pluimdrager

jkien schreef: Met mijn fietsdynamo zou dat geen vakantiepretje zijn.
Ik ga dan ook uit van een naafdynamo. Die geeft zo weinig weerstand dat je tijdens het fietsen niet merkt of hij aan of uit staat.
jkien
Moderator

Ik zie nu inderdaad dat de arbeid overeenkomt met een fietser die een 40 meter hoge heuvel beklimt (h=UQ/mg). Dat valt dan toch weer mee. 
Benm

Zoveel is het inderdaad niet als je het uitsmeert over een paar uur, en uitgaat van een hoog rendement. 

Ik vermoed dat die oude dynamos tegen de band eigenlijk amper een merkbaar verschil in wrijving geven tussen belast en onbelast als je fietst. 
canton75

zag dat je ook usb fiets laders kan kopen want door het geëxperimenteer is al een ding kapot gegaan dus niet echt de moeite meer
klazon
Pluimdrager

Er zijn inderdaad commerciële opladers te koop. Maar ook die worden gevoed door de dynamo, en er kan dus niet meer uit komen dan wat de dynamo kan leveren.
En ze zijn meestal behoorlijk aan de prijs, veel meer dan wat een zelfbouw lader kost. Maar bij zelfbouw moet je wel enige kennis van elektronica hebben om te voorkomen dat je dingen opblaast.
canton75

klazon schreef: Er zijn inderdaad commerciële opladers te koop. Maar ook die worden gevoed door de dynamo, en er kan dus niet meer uit komen dan wat de dynamo kan leveren.
En ze zijn meestal behoorlijk aan de prijs, veel meer dan wat een zelfbouw lader kost. Maar bij zelfbouw moet je wel enige kennis van elektronica hebben om te voorkomen dat je dingen opblaast.

En die kennis ontbreekt bij mij althans een beetje solderen lukt nog wel maar dan houd het wel op

Terug naar “Elektrotechniek”