Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Sinusfunctie en daglengte

Ik denk dat het wel een 15 minuten zal schelen.

Dat lijkt mij prima mogelijk. Een volmaakte sinus kan het niet zijn gezien de feitelijke afwijkingen t.o.v. het ideale simpele voorbeeldje.
always

Voor welk deel is dan de tijdsvereffening verantwoordelijk? Als je nu een verschil hebt van 3 minuten per dag (in maart en september), komt dan bijv. 2 minuten voor rekening van de verandering van de kanteling van de aarde (primaire oorzaak) en de tijdsvereffening (secundaire oorzaak) voor 1 minuut die dan weer opgedeeld wordt in de ellipsoorzaak (orbiteffect) en het tilteffect. Maar dat tilteffect en de eerstgenoemde kanteling zijn toch hetzelfde. Is de kanteling van de aarde dan niet abuisivelijk tweemaal meegenomen??

Hoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is waardoor de primaire oorzaak van de kanteling van de aarde de oorzaak is van het tijdsverschil van 3 danwel 1 minuut, vraag ik mij af of ik dat ook zo kan zien als een soort parallax. Beetje vreemd misschien maar als dingen verder weg staan lijken ze ook dichter bij elkaar te staan vanuit een derde gezien (de zon). Doordat ze dan dichter bij elkaar liggen (dus in juni) dan is het tijdverschil ook lager. Klopt dat, of is dat onzin? 
jkien
Moderator

always schreef: Voor welk deel is dan de tijdsvereffening verantwoordelijk? Als je nu een verschil hebt van 3 minuten per dag (in maart en september), komt dan bijv. 2 minuten voor rekening van de verandering van de kanteling van de aarde (primaire oorzaak) en de tijdsvereffening (secundaire oorzaak) voor 1 minuut die dan weer opgedeeld wordt in de ellipsoorzaak (orbiteffect) en het tilteffect. Maar dat tilteffect en de eerstgenoemde kanteling zijn toch hetzelfde. Is de kanteling van de aarde dan niet abuisivelijk tweemaal meegenomen?

Onderstaande grafiek laat het effect van de secundaire oorzaak zien, de tijdvereffening. Als je het in minuten per dag wilt weten moet je in deze grafiek naar de helling kijken. De helling is maximaal 0.5 minuut per dag, dat is enigszins verwaarloosbaar ten opzichte van de maximale 3 minuten per dag van de primaire oorzaak.  

Zeitgleichung
Zeitgleichung 1030 keer bekeken
Bron: wikipedia
always

Hoe kan het dat de zonsopkomst in Groningen in Juni 15 minuten eerder is dan in rotterdam terwijl de zonsondergang zo ongeveer gelijktijdig is? Dat een dag in Groningen langer duurt in de zomer kan ik me nog wel voorstellen door de hogere ligging, maar die grotere daglengte zou je dan toch eerder gelijk verdeeld zien in de zonsopkomst en zonsondergang. Maar waardoor is dat verschil hoofdzakelijk alleen te wijten aan de zonsopkomst?

Vergelijk:
http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/rotterdam?month=6&year=2016
http://www.timeanddate.com/sun/netherlands/groningen?month=6&year=2016
Michel Uphoff
Moderator

Als je nog eens goed naar de animatie in bericht 13 kijkt, zie je duidelijk wat er aan de hand is.
Hier het medio juni plaatje met een paar lijnen ongeveer onder de hoek van de terminator op onze breedte. De gele lijn is ongeveer de lijn Groningen-Rotterdam.

image1
image1 1029 keer bekeken

En hier het plaatje medio december:
image2
image2 1029 keer bekeken

Let goed op de juiste rotatierichting. Welke conclusies kan je hieraan verbinden m.b.t. de daglengte in beide steden in juni en december, en welke m.b.t. tot zonsopkomst en -ondergang in Groningen en Rotterdam midden zomer en winter?
always

Zonsopkomst is de rode lijn en dat is vrijwel het spiegelbeeld van de gele dus komt de zon inderdaad veel eerder op in groningen op. De blauwe zonsondergang loopt paralel met de gele dus dat verklaart de gelijktijdige ondergang. Verhelderend plaatje, bedankt!!
Het laat ook meteen goed zien dat  zonsopkomst  tussen rotterdam en maastricht maar 1 minuut scheelt in juni en zal het verschil in de winter juist weer heel groot zijn.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”