rjt-s
Artikelen: 0

UNP balk op z'n rug

Hoi,

ik heb een vraagje mbt de draagkracht van een UNP 200 constructiebalk.

Wat ik wil gaan maken is een glazen overkapping met aan een lange kant (420 cm) een muur en aan de andere kant een UNP 200 balk als drager;de balk wordt aan een kant verankerd in de muur met chemische ankers, aan de aandere kant komt deze op een stalen paal te liggen. Omdat ik de balk meteen als goot wil gebruiken (vandaar de keuze voor 200 mm breed) wil ik deze op z'n rug plaatsen met de u naar boven. Mijn vraag is nu; is deze balk op deze manier sterk/stijf genoeg. Er komen 5 of 6 stalen liggers (60*60*3mm) welke van de muur naar de balk lopen; op deze liggers komt in totaal ca. 13 m2 55.2 gelaagd veiligheidsglas met een totaal gewicht van 340 kg.

Ik had zelf al in de draagkracht tabel van UNP liggers gekeken bij de draagkracht van een UNP 140 of 160, dit omdat de korte flenzen van een UNP200 7.5 cm hoog zijn, wel zijn deze iets dikker dan "de rug". Maar ik weet niet of ik dat zo mag doen.

Wie zou me hier wat meer informatie over kunnen geven?

Alvast bedankt,

Ruud
boertje125

Re: UNP balk op z'n rug

Nee zo mag dat niet je moet rekenen met de Iz en Wz i.p.v. de Iy en Wy  qua stijfheid  is het ongeveer een UNP80 in de sterke richting
rjt-s

Re: UNP balk op z'n rug

Hoi Boertje125,

bedankt voor je antwoord. Ik heb even in de draagkracht tabellen gekeken; als een UNP200 op z'n rug te vergelijken is met een UNP80 normaal belast, zou dat betekenen dat deze ca. 20X minder gewicht kan hebben (180kg bij een 4 m overspanning).
Dan gaat mijn idee dus nooit werken en moet ik een andere oplossing zoeken. Is dit zoals je het bedoelde?

Alvast bedankt,

Ruud

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”