Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: Kleurverandering

Paars ofwel violet is nog energierijker dan blauw. Niets speciaals dus.
jkien
Moderator

heerlen1987 schreef: Ik ga vanavond nog eens experimenteren... Maar is dat paars-roze licht dan zo speciaal? Ook in Michels tweede uitleg wordt hier eigenlijk niet op ingegaan.. Dus misschien wat duidelijker de vraag: waarom gebeurt dit bij paars-roze licht?

Je denkt ten onrechte het effect van "paars-roze licht op gele voorwerpen" eenduidig en voorspelbaar is. De foto in bericht #14 van de gele voorwerpen bij monochromatisch blauw licht toonde al aan dat de effectieve kleur niet voorspelbaar is op grond  van kleurnamen. Paars-roze is misschien een kleurenmengsel van twee monochromatische kleuren, blauw en rood. Dat maakt de effectieve kleur dubbel zo onvoorspelbaar.

De bij blauw licht gemaakte foto kun je eenvoudig in drie kleurcomponenten (RGB) splitsen, zoals hieronder. Je ziet dan beter welke voorwerpen fluoresceren, dat zijn de voorwerpen die op de groene en/of de rode componentfoto licht geven.  

geel-RGB
geel-RGB 360 keer bekeken

Overigens kun je vermoeden dat paars-roze licht lijkt op blauw+rood licht, dus een bij wit licht opgenomen RGB-foto waaruit je de G-component verwijdert, zoals hieronder. Dan wordt de gele m&m zak effectief oranje.

geel-RB
geel-RB 359 keer bekeken

Herman66

Michel Uphoff schreef:  Je zal zien dat alle kleuren die wij kennen eigenlijk combinaties van rode groene en blauwe puntjes zijn.

Moet dat groen niet geel zijn?
jkien
Moderator

Ook groene (liefst geelgroene) objecten blijken effectief oranje te worden als je de G-kleurcomponent uit de RGB-foto verwijdert. Maar blauwgroene voorwerpen niet, die worden blauw. (Blauw+rood licht vervangt weer paars-roze licht).
groen
groen 360 keer bekeken

Herman66 schreef:Moet dat groen niet geel zijn?

Toch groen:
Afbeelding

(bron: wikipedia)
heerlen1987

Ik had me dit fenomeen duidelijk eenvoudiger voorgesteld.. Ik zal er morgen nog eens induiken en de berichten nog eens nalezen!

Bedankt voor de reacties.
Fuzzwood

Herman66 schreef:  
Moet dat groen niet geel zijn?
Nee. Additieve kleuren kennen rood groen blauw als primaire kleuren.

Terug naar “Natuurkunde”