Bij toeval trof ik in de "School of Fail" van de Icanhas.cheezburger-site een kaart van Pangea, met daarop aangegeven huidige landsgrenzen. Wow....
Nou moet er ongetwijfeld wel e.e.a. met een pak zout genomen worden, en ik vraag me af hoeveel waarheid of onzin deze kaart bevat. Ik zie daar bijvoorbeeld een volwassen IJsland liggen, terwijl een groot deel van dat eiland niet ouder is dan 3 miljoen jaar en er geen fossielen ouder dan 15 miljoen jaar zijn te vinden ( http://geological-history-of-iceland.blogspot.nl/)
Maar wat me vooral opvalt is de énorme baai (tethys-zee) die zich bevond op een plaats waar het huidige Oost-Europa lijkt opengescheurd langs de Roemeens-Bulgaarse en Servisch-Hongaarse grens tot aan de Italiaans-Zwitserse grens.
Die zee heeft daar gelegen, maar houdt de plaatsing van die Europese landen langs de kust van een zich later sluitende Thetys-zee geologisch enige steek? Of heeft de (nog onbekende) auteur van deze kaart per se alle landen een plekje willen geven, en zich daarbij dus geen gewone maar zelfs groteske artistieke vrijheden veroorloofd?