Jan van de Velde schreef:
Diezelfde verhouding vind ik op meer luchtvaartgerelateerde sites.
Vloeibare CO2 (en die zit er in bij kamertemperatuur en drukken hoger dan 57 bar) heeft een dichtheid die ruwweg vergelijkbaar is met die van water
Dus als zo'n patroon een inhoud heeft van 50 mL dan zit er ruwweg de helft van die inhoud vloeibaar in. Zal wel een standaardverhouding zijn?
Ga er gerust vanuit dat dit een standaard verhaaltje is waardoor je zulke patronen wel mee mag nemen, maar geen tanks CO2 of iets dergelijks. De slagroomspuit mag mee, de brandblusser niet.
In een vast volume is het temperatuurafhankelijk hoeveel van het CO2 daar als gas en als vloeistof in zit, al vermoed ik dat men doelt op de inhoud van het patroon, niet op hoeveel daarvan daadwerkelijk gas of vloeistof is.
Overigens zou ik er vooral GEEN vragen over stellen bij het inchecken, dan is het antwoord meestal toch wel 'nee' uit voorzorg. Zo vragen ze nu ook of je lithiumbatterijen in je ruimbagage hebt zitten (mag blijkbaar niet meer), en ga ik echt niet mn hele tas uitgraven om te kijken of er toevallig nog een reserve camera accu, led-zaklampje oid in zit. Aanstekers mogen geloof ik ook niet in ruimbagage, maar net als lithiumbatterijen wel in handbagage.