Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wendy Boot
Artikelen: 0

Volume CO2 gaspatroon berekenen

Ik blonk nooit uit in scheikunde en laat ik dat nu nodig hebben om te bepalen of ik een CO2 gaspatroon van het reddingsvest nu wel of niet mee aan boord van het vliegtuig mag nemen.

Kan iemand mij wellicht helpen met deze berekening? 
Ik wil graag weten hoeveel ml er in een CO2 gas-patroon van 24 gram zit. 

Ik hoop dat er iemand is die een handje wil helpen! 
Alvast bedankt. 

Groet Wendy

Timmoty

Re: Volume CO2 gaspatroon berekenen

Deze vraag is met deze informatie niet te beantwoorden. Het volume (aantal mL) is namelijk onder andere afhankelijk van de druk en temperatuur. 

Ik zou voor de zekerheid de helpdesk van de luchtvaartmaatschappij bellen en precies aangeven wat je zou willen meenemen. Ik zou zelf niet zozeer aan het rekenen gaan, want je hebt niet altijd alle informatie. De luchtvaartmaatschappij zal je veel makkelijker kunnen vertellen of het is toegestaan om gaspatronen mee te nemen. 

Wendy Boot

Hi Timmoty, de luchtvaartmaatschappij komt niet verder dan max 50 ml per persoon........vandaar dus dat ik op zoek moet naar hoeveel ml er in zit ipv gram. 

Timmoty

Je zou natuurlijk ook een schatting kunnen maken aan de hand van de grootte van het patroon. Er kan natuurlijk niet meer in zitten, dan er aan volume in het patroon beschikbaar is. Maar ik ken zelf dit soort patronen niet, dus ik weet niet of dit zo eenvoudig te doen is. Je zou natuurlijk ook de fabrikant kunnen vragen wat het volume is. Maar misschien is hier iemand op wsf die meer van dit soort patronen afweet.
Jan van de Velde
Moderator

Op Brussels Airport:

http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/lugagge_travelinfo/packing_your_bags/

Volgende producten of voorwerpen mogen onder geen beding worden meegenomen in de ruimbagage:  
Gassen waaronder CO2 patronen van meer dan 28g (=50ml). Per persoon mag u tot 4 patronen van maximum 28g meenemen. U dient hiervoor evenwel vooraf toestemming te vragen aan uw luchtvaartmaatschappij.

Diezelfde verhouding vind ik op meer luchtvaartgerelateerde sites. 
Vloeibare CO2 (en die zit er in bij kamertemperatuur en drukken hoger dan 57 bar) heeft een dichtheid die ruwweg vergelijkbaar is met die van water
Dus als zo'n patroon een inhoud heeft van 50 mL dan zit er ruwweg de helft van die inhoud vloeibaar in. Zal wel een standaardverhouding zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ArcherBarry
Moderator

Opmerking moderator

dit topic past meer bij natuurkunde dan bij scheikunde en is daarom verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
efdee

Doe één patroon in een maatglas met water  en ge kunt met een verschil het volume bepalen.
Let op de stijging van het water.

Je krijgt een nauwkeuriger resultaat als je bv 10 patronen erin doet.
Niet vergeten dan het gemeten volume door 10 te delen.

Het volume van de CO2 is natuurlijk wat minder.
Benm

Jan van de Velde schreef: Diezelfde verhouding vind ik op meer luchtvaartgerelateerde sites. 
Vloeibare CO2 (en die zit er in bij kamertemperatuur en drukken hoger dan 57 bar) heeft een dichtheid die ruwweg vergelijkbaar is met die van water
Dus als zo'n patroon een inhoud heeft van 50 mL dan zit er ruwweg de helft van die inhoud vloeibaar in. Zal wel een standaardverhouding zijn?

Ga er gerust vanuit dat dit een standaard verhaaltje is waardoor je zulke patronen wel mee mag nemen, maar geen tanks CO2 of iets dergelijks. De slagroomspuit mag mee, de brandblusser niet. 

In een vast volume is het temperatuurafhankelijk hoeveel van het CO2 daar als gas en als vloeistof in zit, al vermoed ik dat men doelt op de inhoud van het patroon, niet op hoeveel daarvan daadwerkelijk gas of vloeistof is. 

Overigens zou ik er vooral GEEN vragen over stellen bij het inchecken, dan is het antwoord meestal toch wel 'nee' uit voorzorg. Zo vragen ze nu ook of je lithiumbatterijen in je ruimbagage hebt zitten (mag blijkbaar niet meer), en ga ik echt niet mn hele tas uitgraven om te kijken of er toevallig nog een reserve camera accu, led-zaklampje oid in zit. Aanstekers mogen geloof ik ook niet in ruimbagage, maar net als lithiumbatterijen wel in handbagage. 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”