tempelier schreef:
Het voortdurend door elkaar haspelen van namen en soms het gebruik van verkeerde namen maakt alles er niet duidelijker op.
Het is me daardoor niet goed helder wat tuander nu eigenlijk bedoeld.
Zo is een bolschil wat ander dan een bolschijf, maar hier wordt daar nogal wat mee afgetrommeld.
Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn nederige excuses. Ik ga mijn best doen om dit in de toekomst te voorkomen
Michel Uphoff schreef:
Ik denk dat je de essentie van de redenering van Newton mist. Maak de tophoek (bij P) eens extreem klein, en de bolschil extreem dun. Dan blijven alleen de afstanden van de minuscule oppervlakjes op de bolschil tot P, de omgekeerde kwadratenwet van de zwaartekracht, en het gegeven dat de oppervlakjes zich verhouden als het kwadraat van de afstand tot P over. En vervolgens kan je dan concluderen dat dit geldt voor iedere mogelijke rechte lijn die door P te trekken is, dus voor de gehele bolschil.
[.....]
Dank voor de uitleg. Ik ga toch een iets andere redenatie volgen, maar kom er dan geloof ik toch op uit dat ik Newton / de bolschil beter ga begrijpen.
Ik ben erg visueel ingesteld, dus ik heb weer een plaatje gemaakt. Het plaatje is van een cirkel. De aanpak is om van een cirkel een veelhoek (polygoon) te maken, met als middelpunt de excentrische puntmassa 'p' (rode stip). Vervolgens ga ik 2 tegenoverliggende segmenten bekijken (paars en geel).
- cirkel newton stralen exp res 695 keer bekeken
Deze segmenten krijg ik door een lijn door 'p' te tekenen, een soort 'middellijn' (groen). Dan teken ik om deze middellijn een 'kegelvorm', deze kegelvorm strekt zich uit in twee richtingen om punt 'p'. in het platte vlak zijn dat twee lijnen door 'p' met een even grote negatieve en positieve hoek met de 'middellijn. Dan ga ik de 2 raaklijnen tekenen van de 'middellijn' met de cirkel (bolschil). Het paarse en het gele segment worden begrensd door deze 2 raaklijnen aan de cirkel, en de lijnen van de kegelvorm.
Nu ga ik elk segment van de bolschil massa geven, deze massa verspreid ik gelijkmatig over de vlakken van de polygoon/ veelhoek. De dichtheid van de gelijkmatig verdeelde massa is overal gelijk, op elke segment maar ook over de buitenkant (de rechte raaklijn) gelijkmatig en even groot.
Nu ga ik de twee zwaartepunten (t.o.v. punt 'p') bekijken (blauwe stip) van deze 2 rechte vlakken. Ik heb dit niet berekend, maar ik neem aan dat beide zwaartepunten zich op de 'middellijn' (groen) bevinden. Dus ik neem aan dat punt 'p' (rood) en de 2 zwaartepunten (blauw) en de 2 toepasselijk snijpunten van de polygoon met de werkelijke bolschil zich bevinden op de 'middellijn' (groen).
Omdat ik moeite heb met de massa-symmetrie overwegingen van Newton, ga ik een kunstgreep toepassen, ik ga het paarse segment spiegelen om de 'middellijn'. Hierdoor komen de polygoon-vlakjes van het paarse en van het gele segment vrijwel parallel te liggen. Waarschijnlijk zelfs helemaal parallel, maar ik heb dit niet nagerekend. Nu is de massa-symmetrie veel duidelijker, de gelijkmatig verdeelde massa's op de parallelle vlakjes die begrensd worden door de kegelvorm heffen elkaar heel mooi op.
Als voorlaatste stap kun je in gedachten deze behandeling voor alle tegenoverliggende segmenten in deze cirkel doen. En tot slot kun je een werklijke cirkel gaan benaderen door de segmentjes telkens kleiner te maken, dit doe je door de hoek van de kegelvormen telkens kleiner te maken, waardoor je de cirkel in meer segmentjes opdeelt. Uiteindelijk krijg je een bijna perfecte cirkel op deze manier.
Ik doe flink wat aannames bij deze benadering. Een aantal mogelijke fouten:
- een cirkel is plat en geen driedimensionale bolvorm. En een polygoon is ook plat en niet driedimensionaal. Mogelijk mag je deze platte benadering niet overzetten in de driedimensionale werkelijkheid
- de raaklijnen die de polygoon definiëren snijden de bolvorm mogelijk niet op de 'middellijn' (groen)
- de zwaartepunten van de vlakken van de polygoon (blauwe stippen) liggen mogelijk niet op 'middellijn' (groen)
- je mag het paarse segment mogelijk niet spiegelen om de middellijn. Ik neem aan dat dit wel mag, omdat zowel het zwaartepunt (blauwe stip) als punt 'p' (rode stip) zich bevinden op deze middeliijn (groen). Maar dit is toch een mogelijke fout.
- De buitenvlakken van het gele segment en het tegenoverliggende gespiegelde paarse segment liggen mogelijk toch niet precies evenwijdig.
- Als je het aantal segmenten laat toenemen tot oneindig en je een perfecte cirkel krijgt, is de massa mogelijk toch niet perfect gelijkmatig verdeeld over de cirkel / bolschil.
- Deze benadering is mogelijk niet dezelfde benadering die newton doet
Maar mocht dit allemaal kloppen, dan geloof ik dat ik Newton op dit punt ga geloven. Ik heb nog wel een aantal andere problemen met Newton's zwaartekrachtstheorie, maar daar gaat dit topic niet over