Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Nepdiamant?

Dat dynamische fonkeleffect zit bij backscatterfoto's verstopt in de scherpte van de lichtpunten.

Het backscatterbeeld wordt op een webpagina van IGS (International Gem Society) genoemd als test voor de vlakheid van de facetten, die onvolmaakt kan zijn bij slecht geslepen diamanten, bij oude versleten diamanten, en bij nepdiamanten. De imperfecties zijn te herkennen aan een backscatterbeeld dat bestaat uit vage lichtvlekken in plaats van scherpe lichtpunten.

De webpagina is ook interessant vanwege de vraag in hoeverre een afwijkende brekingsindex de aanblik van een (nep)diamant verandert. De brekingsindex van zirconia is iets lager dan van diamant. De helling waarbij 'windowing' optreedt wordt kleiner als n lager is. En de reflectie op de voorkant is minder helder als n lager is.

diamant_2
diamant_2 395 keer bekeken
A. Windowing is dat de achtergrond zichtbaar is door een of meer facetten; B. reflectie op voorkant.

De afwijking van windowing en reflectie kan denk ik nog versterkt worden door de steen onder te dompelen in water.
Benm

Professor Puntje schreef: Wellicht komt het effect niet goed tot zijn recht bij een stilstaand beeld. Bij een James Bond tentoonstelling heb ik een bergje diamanten (zwaar bewaakt!) gezien. Het fonkelen dat ik daar zag was een dynamisch gebeuren dat optrad wanneer je de diamanten uit wisselende hoeken bezag.

Dat zegt denk ik niet zoveel. Als je zirconia in de juiste vorm slijpt en uitlicht zal het ook spectaculair zijn. 

De brekingsindex van diamant is iets hoger, maar er zitten ook nadelen aan: natuurlijke diamant is zelden compleet foutloos en maar in beperkte grootte beschikbaar. Zirconia kan perfect gemaakt worden: perfecte helderheid/kleur, nul inclusions, perfect in vorm geslepen. Die perfecties kunnen wellicht compenseren voor de in natuurlijke diamanten vrijwel altijd aanwezige imperfecties. 

En dan heb je natuurlijk ook nog echte diamanten die in het lab gemaakt worden, bijvoorbeeld zoiets: http://www.jckonline.com/2015/05/27/company-grows-10-carat-synthetic-diamond- een knoeper van 10 karaat, VS1 zuiver en vrijwel foutloos qua kleur (E).

Wat de waarde van zoiets is is lastig te zeggen omdat ze natuurlijk nauwelijks voorkomen, voor een natuurlijke diamant zou het zeker een miljoen zijn. 

Overigens is het wel een reeel risico dat de prijzen van diamanten dalen naarmate de synthetische beter worden en goedkoper te produceren zijn. Die exemplaren van 10 karaat zul je niet veel aantreffen, maar ik vermoed dat er talloze <1 ct steentjes op de markt komen. Natuurlijke diamanten van 1 ct met goede helderheid en weinig inclusies kosten toch gauw 5000 euro. 
Victory through technology
Professor Puntje

Benm schreef: Dat zegt denk ik niet zoveel. Als je zirconia in de juiste vorm slijpt en uitlicht zal het ook spectaculair zijn.

Best mogelijk dat zirconia een vergelijkbaar effect geeft. Het ging mij dan ook meer om het gegeven dat het fonkelen niet bestaat uit een statische weerkaatsing en breking van het opvallende licht maar uit het wisselende licht- en/of kleurenspel wanneer je de edelsteen vanuit verschillende hoeken bekijkt. Zoiets zou dan beter op een video (i.p.v. een foto) tot zijn recht komen.
Back2Basics

Vroeger testte de maitresse de gekregen diamant op een glazen spiegel, en was dan erg blij als er een kras op de spiegel verscheen. Was de slijtage op de 'steen' te zien, dan was ze minder blij.
jkien
Moderator

Pientere schuinsmarcheerders voorzagen hun spiegels natuurlijk van een zachte coating.
Benm

Leuke anectdote, maar iets als zirconia is hard genoeg om met gemak krassen in glas te maken zonder dat het zelf snel slijt. Zelfs kwarts is er hard genoeg voor, al zal dat zelf eerder zichtbaar slijten als je flink los gaat op een spiegel. 
jkien
Moderator

Benm schreef: zirconia is hard genoeg om met gemak krassen in glas te maken

Dat moest ik uitproberen. Het blijkt te kloppen, zirconia krast gewoon in glas!
Benm

Het heeft een hardheid van 8, daar kan een vensterglas echt niet tegenop. Saffier is nog harder, en tegenwoordig ook synthetisch verkrijgbaar in allerlei kleuren, zelfs transparant. Ik meen dat het wel duurder is dan zirconia, maar vergeleken met diamant goedkoop. 

Terug naar “Natuurkunde”