Professor Puntje schreef:
Definities zijn belangrijk en moeten precies zijn om nodeloze verwarring te voorkomen. Als ik het goed begrijp versta je onder het gewichtszwaartepunt van een ruimtelijk uitgebreid object Q met totale massa M gemeten ten opzichte van een testmassa m op positie p het punt q van waaruit een puntmassa ter grootte van M exact dezelfde vectoriële zwaartekracht op de testmassa m op positie p zou oefenen als het ruimtelijk uitgebreide object Q.
Merk op dat een aldus gedefinieerd gewichtszwaartepunt niet langer door het object Q alleen bepaald wordt maar door de combinatie van het object Q en de testmassa m op positie p.
Dank voor die vraag.
Ik wil het misschien iets anders formuleren. Maar "what's in a name", om overeenstemming met andere verhalen te krijgen sta ik open voor andere naampjes, als het maar niet verwarrender wordt. Het ruimtelijk uitgebreide object zou ik
M willen noemen. Object
M bestaat dan uit een n-aantal even grote puntmassa's (m1, m2, m3, m4...m
n). In dit geval hierboven n=2. voorlopig wil ik voor object
p een puntmassa nemen. Dat betekent dat
p kan representeren: zowel de naam van het object, als de postie van het object, als het aangrijpingspunt van elke gravitatiekracht op object.
De massa van object
M is de som van de puntmassa's waaruit object
M bestaat {m1+m2+m3...+m
n} en dat is inderdaad ook de massa van de vervangpuntmassa voor
M in punt
z
Het punt dat u
q noemt, noem ik
z.
Verder is het wel zo dat ik de term
'gewichtszwaartepunt' niet zelf heb bedacht, maar opgepikt op wikipedia. Misschien moet ik daarom juist een ander woord gebruiken. Het is al een bestaande term waarvan ik niet helemaal zeker weet wat anderen er mee bedoelen. Om verwarring te voorkomen misschien daarvoor ofwel bevestiging dat ik deze term mag gebruiken, ofwel graag suggesties voor een andere term. Bij voorbaat dank voor het meedenken
Een kleine correctie op uw laatste opmerking: De massa van punt
p valt weg uit mijn vergelijkingen, en is dus niet van belang. Alleen de afstand (
a) van
p tot
M is van belang, net als de positie(
x, en
y- coördinaten) van de puntmassaparen m1-m2. Verder is voor mijn verhaal belangrijk dat deze puntmassaparen m1-m2 symmetrisch liggen ten opzichte van het geometrische midden van object M. in dat geometrische zwaartepunt/midden van object M zou ik tevens graag de oorsprong van een (x,y,z) assenstelsel plaatsen
Het uiteindelijke doel van mijn excercitie hier is om de bolschilstelling van Newton te controleren. Ik zou graag willen controleren of je met deze andere benadering er ook op uit komt dat het zwaartepunt van een homogene bol inderdaad in het middelpunt ligt zoals Newton veronderstelt. Maar dit hier is allemaal nogal een wilde gok, ik weet nog niet of deze benadering werkbaar is.
Omdat dit allemaal nog een kleine baby is en geen volwassen reken-mechanisme, wil ik op dit moment nog niet te veel toespitsen op details. De technische bagage van al die details zit vaak de creativiteit in de weg. Maar toch veel dank dat u mij op het rechte spoor zet.