Daar ik mijn vrijstaande woning (bouwjaar 1986) volledig elektrisch verwarm (accumulatoren en convectoren), overweeg ik de spouwmuren te laten na-isoleren. Het dak is ruim voldoende geïsoleerd.
De spouwmuren zijn als volgt opgebouwd:
gemetselde baksteen 10 cm + licht geventileerde spouw 5 cm + gelijmde cellenbetonblokken 25 cm + Knauf-binnenbepleistering 1 cm
(ter info: de ventilatie van de spouw bestaat enkel uit open stootvoegen onderaan en is dus zwak)
Voor het cellenbeton (densiteit 450 kg/m³) geldt: λ = 0,16 W/mK → voor de volledige buitenmuur geldt: k = 0,53 W/m²K. Wegens de licht geventileerde spouw breng ik voor de k-waarde van de spouwmuur enkel het massieve binnenspouwblad in rekening. Volgens de berekeningsmethode van Glaser kan in die massieve cellenbetonmuur geen inwendige condensatie optreden (van enig vocht heb ik effectief nog nooit iets ondervonden).
Nu vrees ik dat na de na-isolatie bij hevige regenval het geïnjecteerde isolatiemateriaal nat en dus waardeloos wordt enerzijds door de condensatievorming in het contactvlak tussen de gevelsteen en dat isolatiemateriaal en anderzijds door het vocht dat via capillariteit doorheen de mortelvoegen én de gevelsteen dringt, waarbij deze laatste door de volledig dicht gespoten spouw moeilijk gaat drogen. Dat natte isolatiemateriaal zou dan zelfs tot schimmelvorming in het binnenspouwblad kunnen leiden. Ik ben er mij van bewust dat ook in de bestaande situatie het drogen van de gevelsteen voor 90 % via bezonning moet gebeuren, maar nu komt het vocht niet in contact met het binnenspouwblad. Mijn vrees zou al veel minder groot zijn indien het ingespoten isolatiemateriaal een waterafstotende behandeling heeft ondergaan, maar bestaat iets dergelijks?
Ik zit nu met 2 vragen opgescheept, waarvoor ik beroep doe op jullie advies:
1) is mijn vrees al dan niet gegrond? Kunt u enige verduidelijking geven bij uw antwoord?
2) welk materiaal (PUR, rotswolvlokken, …) kan ik voor de na-isolatie best gebruiken om de omschreven problemen (of eventueel nog andere problemen) te voorkomen? Ik ben geen fanaat van glaswol-vlokken, gezien glaswol gemakkelijk vuur vat bij brand.