Creator
Artikelen: 0

Fysische eigenschappen voor gebruik

Beste,

Ik heb wat informatie nodig over de fysische eigenschappen van kunststof PLA (=Polymelkzuur).

Wat ik graag zou willen weten is de minimale temperatuur waarmee je met deze stof kan werken.

Ik vind enkel informatie over de maximale temperatuur.

Met voorbaat bedankt

Groeten Creator
Curious Luke
Artikelen: 0

Re: Fysische eigenschappen voor gebruik

Vanaf 180 graden Celsius valt er in ieder geval redelijk mee te 3d-printen, naar mijn ervaring :) (Maar, om een beetje snelheid te halen of dunne lagen te leggen, ga je al gauw naar 200 graden Celsius)

Op

https://en.wikipedia.org/wiki/Polylactic_acid#Chemical_and_physical_properties

Staan wat gegevens over de smelttemperatuur en de glass transistion temperperatuur.

Boven pak 'm beet 60 graden (Weer Celsius) wordt het een beetje rubberachtig zacht. Boven de pak 'm beet 178 gaat het smelten. Als je het blijft verhitten wordt het steeds vloeibaarder tot het uiteindelijk gaat roken en branden.

Om mee te experimenteren kun je bij een 3dprintermaterialenwinkel vast wel een metertje PLA filament krijg/kop en.

Als je het zou willen verspanen, moet je het dus ónder de grofweg 60 graden houden. Of er echt een minimumtemperatuur is weet ik niet, het wordt waarschijnlijk steeds brosser naarmate het kouder is.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”