Jaren geleden heb ik een middenstandsopleiding "herborist" gevolgd. Ik wou geen "natuurgenezer" of zoiets worden, ik wou gewoon wat meer weten over kruiden.
Ik had toen een forse kruidentuin van een 150m². Mijn (inmiddels al lang) ex en ik kookten beiden erg graag, en met veel gebruik van verse kruiden. Verder dan dat ging de ambitie niet.
Pfff.. Wat we daar allemaal te horen kregen... Bachbloesemtherapie, ortho-moleculaire voedingsleer, Tibetaanse klankschalen, astrologie, signatuurleer...
De lessen werden gegeven door "ervaren lesgevers uit de praktijk". Zo was er die uitbaatster van een natuurwinkel, die geen gelegenheid voorbij liet gaan om de weldaden en de geneeskrachtige werking van grijze, blauwe, groene, ... klei in de verf te zetten. Dat geneest blijkbaar alles: van zweetvoeten over oorontstekingen tot en met terminale kanker...
Ik heb mijn jaar uitgedaan: het lesgeld was niet niks en ik wou toch wel dat attestje.
De leukste lessen waren die van het vak "inleiding plantkunde". Dat ging gewoon over ... plantkunde. Zonder meer. Bloemdiagrammen, bladvormen, werken met een flora.