Ook is stellen dat je alles maar moet weten mbt. een groot aantal gerelateerde wetenschapsvelden is naar mijn mening niet meer dan een manier om de persoon aan te vallen ipv. de argumenten. Ohw je weet iets niet, dus heb je geen recht van spreken ... dat is stellen dat niets dat Einstein heeft beschreven van waarde zou kunnen zijn omdat hij over quantum mechanica een niet wetenschappelijke uitspraak deed... niet dat ik mijn uitspraken op het niveau van Einstein wens te plaatsen, maar het principe van het argument dat je opwerpt is soortgelijk...
__________________________________________
Hoezo in tonnen? het zou prettig zijn als je naast je weerlegging ook aangeeft hoe en waarom iets is zoals je zegt dat het is, ipv. aan te nemen dat iedereen je argumenten met achterliggende kennis en feitelijkheden ook weet ofwel op basis van een paar zinnen kan begrijpen... Je stelt (volgens mij) dat je tonnen aandrijfmedium nodig zou hebben, dat betekend dus dat een stoomtrein ook tonnen van water met zich meedraagt, en ik schat dat dat wel zo'n beetje klopt ongeveer 3 a 4 ton (ofwel 3 a 4 kubieke meter, ofwel 3000 a 4000 liter) ... Maar tegelijkertijd hebben we het dan wel over gevaartes die zelf vele tonnen wegen, en daarbij ook nog eens vele tonnen aan lading (goederen/mensen) vervoerden.
__________________________________________
De volume-arbeid, de expansie van het gas, komt voort uit de hoeveelheid warmte die je er in stopt. Gebruik je een andere stof, met een lagere verdampingsenthalpie, dan heb je minder energie nodig om de stof te laten verdampen, maar dan heb je ook automatisch minder volume-arbeid.
Zou je dit misschien toe willen lichten, want uit pV = nRT , met V vast liggend in het compressie vat, n de hoeveelheid gas in molen, R de gas constante, T de temperatuur... zie ik niet direct hoe dit leidt tot minder arbeid ... ik snap dat n wordt bepaald door de hoeveelheid aan medium, en dat er een deel van de totale Temperatuur verloren gaat om dat te verdampen, om 'n' te krijgen (molen gas). Maar een lagere verdampingsenthalpie (hoeveelheid warmte benodigd voor verdamping, cq. hoeveelheid energie die voor het totale systeem verloren gaat omdat het gaat zitten in verdamping) zorgt er dan toch voor dat er meer energie beschikbaar is voor het gehele systeem, waarmee T groter wordt, en met R en V constant, levert dat een hogere druk, een hogere druk levert dan 'meer' volume-arbeid ... ... JA !! Niet meer dan de beschikbare energie; JA !! Misschien niet voldoende voor een economisch rendabel proces ... maar aub. meer uitleg over deze uitspraak, want zo op het eerste gezicht lijkt dat niet te kloppen?
__________________________________________
Dit is duidelijk een verschil in opvatting van de definities van: Oplichting, Technische Haalbaarheid, Praktische Haalbaarheid en Economisch Haalbaar. Ik kan mijn definities geven, en mogelijk verschillen wij daarover van mening als we er geen overeenstemming in kunnen bereiken. Maar besef dat het daarmee dus 'jou mening' is en geen vaststaand feit, net zo min die van mij overigens.
Oplichting: "Moedwillig liegen over iets en het verkondigen als een waarheid, met als doel daar aan te verdienen omdat je weet dat je ermee weg kan komen of de gevolgen van de leugen niet onder ogen zal of hoeft te komen" ... ... Helaas weet ik te weinig details over de bewuste persoon en zijn claims mbt. de uitvinding om te stellen dat hij daar moedwillig over gelogen heeft en onwaarheden als waarheden heeft versleten. Ja, hij wilde uiteindelijk aan zijn uitvinding iets verdienen, maar wie wil dat niet, echter hij wilde zijn auto's werkend verkopen, heeft daar zijn ziel en zaligheid (aka. alles dat hij had) ingestopt omdat hij zelf geloofde dat het mogelijk zou moeten zijn. Uit hetgeen dat ik weet blijkt niet dat hij dacht de gevolgen niet onder ogen te hoeven zien, mocht zijn uitvinding niet praktisch of economisch haalbaar zijn. 'In fact' hij is failliet gegaan, ipv. dat hij de benen heeft genomen, eventuele investeerders zijn daarbij mogelijk geld verloren, maar failliet gaan betekend dat HIJ dat geld dus ook kwijt is, tenzij er bewezen is dat hij investeringsgelden heeft weggesluisd, wat volgens mij niet het geval is, anders had hij wel de benen genomen ... ... aldus, zie ik hem niet als een oplichter, op basis van wat ik er van weet, maar als je bronnen hebt die oplichting daadwerkelijk bevestigen en dat hij daar ook voor veroordeeld is, oplichten is namelijk strafbaar, dan zie ik die graag tegemoet ...
Technische Haalbaarheid: Of iets technisch haalbaar is, wordt enkel bepaald door de stand van de techniek en het doel. Het is technisch mogelijk om een vrachtwagen met menskracht voort te bewegen. Je hebt daar enkel een sterke kabel voor nodig, en een sterke man. Sterke mannen competities laten ieder jaar weer zien dat het technisch mogelijk is... ...
Praktisch Haalbaar: zijn er beperkingen aan de techniek die het gebruik onpraktisch maken, ofwel, wat is de gebruiksverwachting van de technische oplossing, en kan de technische oplossing aan die gebruiksverwachting voldoen... De gebruiksverwachting van een vrachtwagen is een grote lading van punt A naar punt B te verplaatsen, waarbij die afstand meerdere kilometers bedraagt, en dat te doen binnen een 'zo kort mogelijk' tijdsbestek ... Het voorttrekken van een vrachtwagen middels menskracht, alhoewel technisch mogelijk, is praktisch onhaalbaar; Zo is enkel een lege vrachtwagen over enkele meters voorttrekken een kwestie van meerdere minuten.
Economisch Haalbaar: zijn de opbrengsten van de gebruiksfunctie lager (of op zijn minst gelijk) aan de kosten van het gebruik.
*************
Ik mag aannemen dat ik vervolgens niet meer in hoef te vullen waar die luchtdruk wagen wel haalbaar is, en waar niet ... en hetzelfde geld voor de 'wagen' die in dit draadje ter discussie staat, waarvan overigens de technische haalbaarheid enkel nog ter discussie staat, over het overige valt maar moeilijk iets te zeggen omdat er nog geen werkende oplossing is. En wat praktisch haalbaar is, ligt helemaal aan wat er van verwacht wordt door de gebruikers, en economische haalbaarheid ligt daarbij in beiden besloten, zo kan een technisch haalbare en praktisch slechts 'te doen', op zichzelf niet economisch rendabele DEEL oplossing nog altijd 'economisch rendabel zijn'; simpel weg omdat er geen alternatief is, of omdat het geheel waarvan het onderdeel uitmaakt nog altijd rendabel is. etc.
__________________________________________
Ah. 400kg terug gevonden met enige uitleg... wens daarbij nog wel even te verwijzen naar de definities hierboven, maar misschien nog meer naar welke randvoorwaarden er gehanteerd worden, zie ook helemaal beneden.
__________________________________________
Ok, het energetisch beste warmtetransport medium voor het systeem dat voor ogen wordt gezien (hierover beneden nog een opmerken), voor het smelten van zout is het beschikbare oppervlak voor opvang van zonnewarmte zeer waarschijnlijk niet voldoende. Maar om dan water als niet haalbaar alternatief aan te dragen (ondanks dat de OP daar wel van uit ging) is natuurlijk een beetje een dooddoener; Zout water is dan mogelijk beter, maar welke concentraties van welke zouten is dan energetisch het beste voor de toepassing... ??? ... al sla je me dood, maar je kan dat wel onderzoeken, en pas als je weet welk medium het meest geschikt is kun verder...
__________________________________________
Ehrm nee, ik schuif helemaal geen natuurkundige wetten terzijde, maar geef enkel aan (of probeer dat zo ver mijn eigen kennis en voorstellingsvermogen reikt) hoe een dergelijk systeem mogelijk wel zou kunnen werken (zonder daarbij direct te beantwoorden of dat dan meteen de heilige graal is, want als ik die tav. dit onderwerp zou weten dan zou ik namelijk een patent aanvraag aan het typen zijn, en niet een discussie op een forum.
Ook wens ik hierbij de opmerking te plaatsen dat in dit draadje wordt uitgegaan van Nederland als basis voor de gebruikte waarden. Echter, in Nederland wordt geen palmolie geproduceerd, ondanks dat dat Technisch en Praktisch wel mogelijk is, het is echter economisch onhaalbaar. Eenzelfde mogelijkheid (nee ik zeg dus niet dat het kan) zou er voor dit principe kunnen zijn. Hoe zit het bv. rond de evenaar? ... en nee, niet dat daar de natuurkundige wetten van de Thermodynamica niet opgaan, maar hoeveel energie is er daar beschikbaar (maakt dat de technische mogelijkheid aannemelijker?) en wat zijn daar de praktische overwegingen (is het daar wel praktisch?), en hoe zit het met de economische overwegingen?
__________________________________________
Als laatste nog iets over de insteek ... ik snap dat dit draadje begon met een specifieke situatie die vrij snel zelfs als technische onhaalbaar kon worden bestempelt. Maar dat is tav. het idee natuurlijk niet direct het einde (of hoeft het te zijn), immers zou je de vraag in de OP kunnen herformuleren tot: "Wat en hoe is er nodig om dit principe in eerste instantie technisch, mogelijkerwijs praktisch haalbaar te maken, en wat betekend die oplossing voor de economische haalbaarheid.
Zo is 'Watt' opbrengst van zonlicht namelijk niet de enige beperkende factor, immers, hoe minder massa je hoeft voort te bewegen, hoe minder kracht je nodig hebt, hoe verder dat wattage je brengt ... Immers, er is al gewezen op de 2CV , en blijkbaar is het mogelijk om op die 24watt het een en ander te vervoeren...
Het lijkt me zelfs mogelijk om dit hele probleem in een stelsel van formules te gieten, en er aan te rekenen, om definitief te bepalen wat de Technische Mogelijkheid is, Hoe dat zijn weerslag heeft op de Praktische Haalbaarheid, en een verdere analyse kan dan wat zeggen over onder welke voorwaarden dat mogelijk economisch rendabel is...
Zoiets als:
Instralingswarmte van de zon * aantal m^2 benodigd = Watt
Watt beschikbaar = Watt - (Watt * % verlies)
Watt beschikbaar = Kracht beschikbaar (F) * Afstand af te leggen (dx) = 1/2 * te verplaatsen massa (m) * (te behalen snelheid (v))^2 (hier moeten nog wat -/- factoren als rolweerstand en luchtweerstand !!!)
Te behalen snelheid (v) = Afstand af te leggen (dx)/ de beschikbare tijd (dt).
*!* Lang geleden dat ik hiermee gestoeid heb, en mijn brein is een beetje 'mushy', ik hoop dat ik het hoogst nodige juist heb verwoord, middels de juiste formules ... aanpassingen en verbeteringen zijn welkom indien benodigd... Wel moge duidelijk zijn dat een stelsel als dit 'exact' kan aangeven wat, waar mogelijk is en waarvoor die oplossing geschikt is, en hoe praktisch dat dan is...
Vervolgens zou je de kracht nog kunnen uitsplitsen via de gaswet en volume-arbeid. De verliezen van alle subsystemen in Watt kunnen bepalen, om zo toe te werken naar een steeds specifiekere oplossing.